SpaceX пусна на орбита изцяло частен екипаж за първи път в историята. Мисията се заснема от Netflix (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 16 септември 2021 в 15:32 8051 0

Корабът Resilience. Кредит: SpaceX

В ход е първият орбитален полет, при който частна компания извежда хора в космоса с повторно използван пилотиран космически кораб. Той е изстрелян с помощта на рециклирана първа степен на ракета Falcon 9.

Изстрелването се състоя днес в 03:02 часа българско време от космическия център "Кенеди" на НАСА. Мисия се нарича Inspirati④n или Inspiration4 и ще продължи три дни, до 19 септември.

Тя има няколко необичайни отличителни черти. Първо, космическият кораб Crew Dragon, на който се осъществи полетът - собственото му име е Resilience - вече е бил използван през ноември 2020 г. като пилотиран космически кораб за доставка на астронавти на НАСА до Международната космическа станция. НАСА по неразкрити причини не иска да изпраща хора на кораби SpaceX за многократна употреба. Това означава, че Inspiration4 е първият случай на повторно използване на пилотирани кораби на компанията на  Илон Мъск.

Интересното е, че корабът получи модификация: вместо докинг устройство, което е ненужно за този полет, в носа му е инсталиран малък прозрачен купол. По време на излитането, куполът е защитен от обтекателя на носа на Resilience. В космоса обтекателят се накланя настрани, което позволява на екипажа да наблюдава космоса наоколо не на екрани, а със собствените си очи. Изглед от купола по време на полета на кораба може да видите във видеото по-долу:

Втората характеристика на полета е изцяло частният екипаж. Неговите членове обаче изобщо не са „непрофесионалисти“. Командир на екипажа е Джаред Айзъкман, 38-годишен, има професионална подготовка като пилот за граждански и военни самолети - той дори е летял на руския МиГ-29 и на свой собствен. През 2009 г. Айзъкман участва в авиошоу като пилот, а през поставя световен рекорд като извършва околосветски полет с реактивен самолет. Бизнесът му е свързан и с авиацията - през 2012 г. основава Draken International, която става оператор и изпълнител на ВВС на САЩ. Той също така поръчва целия полет на SpaceX (тоест самата мисия Inspiration4).

Пилотът на мисията Сиан Проктър е един от финалистките за 20-тото набиране на астронавти на НАСА през 2009 г.. Айзъкман дарява останалите две места на американската детска изследователска болница Апостол Джуд Тадеус, център за лечение на рак.

Болницата раздава едно от местата в благотворителната лотария (целият полет събира 200 милиона долара за благотворителност). Това място е закупено от бизнесмен, който обаче не е летял сам, а е дал правото на него на своя приятел Кристофър Семброски, ветеран от ВВС на САЩ, който сега работи за Lockheed Martin. Четвъртото място е за Хейли Арсено, един от работниците на центъра. Арсено е страдал от рак като дете, бил е излекуван в този център и сега е негова служителка. Никой от двамата преди това не е бил в космоса, но се твърди, че са преминали допълнително обучение преди полета.

Четирима членове на екипажа. Кредит: SpaceX

Апогеят на орбитата на мисията е 585 километра, много по-близо до радиационните пояси на Земята, отколкото орбитата на МКС (тя се върти малко над 400 километра). По време на тридневния полет частният екипаж ще измерва жизнените параметри и на четиримата - от кръвни изследвания до вземане на електроенцефалограма. Освен това на борда има над 160 килограма оборудване. Екипажът ще го използва за провеждане на експерименти като четвъртият му член, Кристофър Семброски, играе ключова роля в това.

Мисията показва изключително доверие на SpaceX, както и уникалната му позиция в област, която преди това би била приписана на космическия туризъм. Трудно е обаче това да се нарече „туризъм“ - всички участници в еднаква степен не са астронавти, няма екип за поддръжка на от професионални астронавти. Никоя друга компания в света не е извършвала такива орбитални космически полети досега, камо ли толкова продължителни.

Предполага се, че това не е последната частна космическа мисия на космическия кораб Resilience: през 2022 г. той ще бъде използван за първата напълно частна мисия до МКС. SpaceX има още по-амбициозни планове за частни програми, включително обиколка на Луната с японски милиардер.

Планира се мисията да бъде заснета подробно. През септември Netflix ще пусне документален филм от пет части, Countdown: Inspiration4 Mission to Space, базиран на кадрите.

В момента в космоса има рекорден брой хора - 14 души живеят на борда на три различни космически кораба.

Източник: First all-civilian crew launched to orbit aboard SpaceX rocket ship, reuters