21 септември 2021

Столетниците имат различен микробиом, който може би и им помага за дълголетието

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 август 2021 в 00:01 57500

Изследователи установяват, че съединение, произведено от чревни микроби при столетниците, силно инхибира растежа на бактериите Clostridium difficile (оцветен), които причиняват тежка диария и възпаление на червата. Кредит: CDC

Столетниците са по-малко податливи на хронични заболявания, свързани с възрастта, и са по-склонни да преживеят инфекциозните заболявания. Сега ново проучване разкрива, че хората, които живеят 100 и повече години, имат уникален микробиом, който може да ги предпази от определени бактериални инфекции, включително такива, причинени от бактерии, устойчиви на много лекарства.

Констатациите, публикувани в Nature, биха могли да помогнат на изследователите да разработят нови начини за лечение на хронично възпаление и бактериални заболявания.

Екип учени от Медицинския факултет на Университета Кейо в Япония, от Масачузетския технологичен институт и Харвард, са изследвали микробите, открити във фекални проби от 160 японци столетници със средна възраст 107. Те са установили, че столетниците, в сравнение с хората на възраст от 85 до 89 години и такива между 21 и 55 години, имат по-високи нива на няколко бактериални вида, които произвеждат молекули, наречени вторични жлъчни киселини. Вторичните жлъчни киселини се генерират от микроби в дебелото черво и се смята, че помагат за защита на червата от патогени и регулират имунните реакции на организма.

След това изследователите са третирали лабораторно често срещани инфекциозни бактерии с вторичните жлъчни киселини, събрани от столетниците. Една молекула, наречена isoalloLCA, силно потиска растежа на Clostridioides difficile, устойчива на антибиотици бактерия, която причинява тежка диария и възпаление на червата. Храненето на мишки, заразени с C. difficile, с храна, допълнена с isoalloLCA, по подобен начин потиска нивата на патогена. Екипът също така установява, че isoalloLCA силно потиска растежа или убива много други грам-положителни патогени, което предполага, че isoalloLCA може да помогне на организма да поддържа деликатното равновесие на микробните общности в здрави черва.

"Екологичното взаимодействие между гостоприемника и различните процеси в бактериите наистина подсказва потенциала на тези чревни бактерии за поддържане на здравето", разказва Дамян Плихта (Damian Plichta), изчислителен учен от Института Броад към Масачузетския технологичен институт и съавтор на изследването.

По-големи и дългосрочни проучвания от различни региони по света могат да помогнат за разкриване на причинно-следствена връзка между дълголетието и жлъчните киселини. Междувременно бактериите, идентифицирани в това проучване, биха могли да помогнат на изследователите да проучат как да манипулират жлъчните киселини за лечение на инфекции, причинени от устойчиви на антибиотици бактерии.

Справка: Yuko Sato et al, Novel bile acid biosynthetic pathways are enriched in the microbiome of centenarians, Nature (2021). DOI: 10.1038/s41586-021-03832-5