Така е изглеждало първото цвете на Земята

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 август 2017 в 12:47 7035 0

Първото цвете изглежда приблизително така. Реконструкция: Hervé Sauquet & Jürg Schönenberger

Палеобиолози реконструираха външния вид на общия прародител на всички цветя.

Оказа се, че първото цвете е много красиво, а три е неговото магическо число, разказва NewScientist.

Най-голямото проучване за началото на еволюцията на растенията, публикувано в Nature Communications, заключава, че цветовете на първото покритосеменно растение вероятно са имали венчелистчета и тичинки, подредени на слоеве по три, подобни на съвременните магнолии, лютичета, но не приличат на нито едно живо цвете.

Произходът на цъфтящите растения и тяхното бързо завладяване на света е бил загадка за почти век и половина. През 1879 г. Чарлз Дарвин го описва като "отвратителна тайна" това, че цветята са еволюирали толкова късно в историята на живота и все пак са надделяли над по-древните борове.

Днес цъфтящите растения са 9 на всеки 10 растения - което означава, че до момента са много повече от някога доминиралите голосеменни растения като иглолистните дървета, които се появиха преди около 350 и 310 милиона години.

Изучаването на техните еволюционни корени е трудно - деликатността на цветята означава, че те рядко се превръщат във фосили. Най-древният открит досега е на 130 милиона години - водното растение Montsechia vidalii, открито в Испания през 2015 г. Смята се, че цъфтящите растения са се появили за първи път много по-рано, преди около 250 и 140 милиона години.

(А) Фосилът на Montsechia vidalii и семето му (В).

За да разгадаят как е изглеждало първото цвете, екипът, ръководен от Ерве Соже (Hervé Sauquet) от Университета на Париж-Юг, прекарва шест години анализирайки анатомичните особености за почти всеки вид цъфтящо растение, за да идентифицират най-старите им характеристики.

Те съгласуват своите резултати с датировката, получена от молекулярните анализи и изградените еволюционни дървета, изследват генетичните данни на 792 вида цъфтящи растения.

По този начин възстановяват външния вид и фрагменти от генома на общия прародител на всички покритосеменни и моделират най-ранните етапи на еволюцията на цветята.

"Разгледахме Големия взрив на еволюцията на цъфтящите растения, когато за първи път се появяват", разказва Соже.

Те откриват, че първото цвете вероятно е имал 11 или повече венчелистчета и тичинки, групирани в тройки, с мъжки и женски репродуктивни органи. То е подредено по уникален начин, различен от което и да е живо цвете. Не е ясно колко голямо е било първото цвете, но може да е било само 1 см или по-малко в диаметър.

Една от изненадите е колко много венчелистчета е имало първото цвете в сравнение с повечето живи цветя.

Намаляването на броя им позволи на по-късните цветя да разработят огромен масив от специализирани форми и размери и благодарение на коеволюцията с техните опрашители да създаде невероятно разнообразие, с което да запълнят огромен диапазон от екосистемите на земята. В момента на нашата планета живеят 300 000 вида цъфтящи растения.

Получените резултати означават, че смятаните за най-древни съвременни цветя, като Amborella от Нова Каледония и водните лилии, всъщност са доста усъвършенствани в сравнение с техните древни предци.

Amborella trichopoda