Този фосил на древен червей може да е предшественикът на всички животни

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 март 2020 в 00:23 5616 0

Кредит Sohail Wasif/UCR

Артистична възстановка на Ikaria wariootia.

Докато за много от съвременните животни е ясно коя част е предната и коя е задната, много от ранните форми на живот нямат такава организация и учените смятат, че са открили най-древния фосил на същество, което има два определени края.

Животните с определен преден и заден край се наричат двустранно симетрични и се смята, че са се появили през периода едиакарий преди 635 до 541 милиона години. До този момент Земята е населена основно от древни организми без определени предна и задна част, които не са свързани с никои съвременни животни.

В свое изследване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, екип от учени съобщава за откритието на червей, познат като Ikaria wariootia на възраст 555 милиона години, което е най-ранното познато двустранно симетрично същество и може да е предшественикът на всички съвременни животни.

Отдавна се подозира, че серия фосилизирани вдлъбнатини, открити в слой от едиакарий в Нилпена, Южна Австралия, са оставени от ранни двустранно симетрични, но досега учените не можеха да открият останки от съществата, които са ги направили. Но след като забелязват малки отпечатъци близо до вдлъбнатините, авторите на изследването успяват да приложат триизмерно лазерно сканиране, за да разкрият формата на няколко малки екземпляра, всички от които имат отличителни глава и опашка.

Лазерното сканиране разкрива формата на малките същества. Кредит: Droser Lab/UCR

Дължината на Ikaria варира от 1,9 до 6,7 мм, имат силна мускулатура, която им е позволява да се заравят, движейки се чрез перисталтика - последователно съкращаване на мускулите - подобно на съвременните червеи. Това позволява насочено движение в търсенето на храна.

Разположението на вдлъбнатините предполагат, че организмът наистина се е хранил докато се е придвижвал с доказателствата за наличие на уста от единия край и анус от другия, свързвани от нещо като черво. За разлика от много други рудиментарни форми на живот, съществували по онова време, Ikaria wariootia вероятно е имал и първичен сензорен апарат, който е позволявал да отчита наличието на храна и така да насочи движението в тази посока.

Отпечатък от Ikaria wariootia в камък. Кредит: Droser Lab/UCR

Съавтора на изследването професор Мери Дросър (Mary Droser) обяснява, че тези древни двустранно симетрични животни са "най-старият фосил с такъв вид комплексност", и че докато учените винаги са подозирали, че животни, подобни на Ikaria wariootia трябва да са съществували, реалното им откриване запълва големи празнини в разбирането ни за това как е еволюирал живота на Земята.

"Това е което еволюционните биолози предполагаха", допълва Дросър. "Наистина е вълнуващо, че това, което открихме толкова близко съвпада с техните предвиждания".

Източник: IFLScience - This Fossil Of An Ancient Worm May Be The Ancestor Of All Modern Animals