Трябва ли да ядем насекоми като Анджелина Джоли

Антония Петрова Последна промяна на 24 февруари 2017 в 11:00 14216 1

Изчислено е, че до 2050 г. светът ще бъде населен от 9 милиарда души, което означава, че настоящите нива на производство на храна трябва да бъдат почти удвоени. С нарастването на населението, нараства все повече и нуждата да се намери друг източник на храна, особено протеини, различен от традиционните месо и риба.

Един от начините това да стане е консумирането на насекоми. Те са устойчиви на промените в климата, хранителни са и могат да бъдат събирани относително евтино и лесно при подходящите условия, пише BBC News. Повод за тези разсъждения стана примерът на актрисата Анджелина Джоли, която заедно със своите деца консумира пред камерата на медията скорпиони, паяци и буболечки. Джоли, която се намира в Камбоджа, за снимките на новия си филм, отхапа крак на паяк и заяви, че има "наистина добър вкус".

Трябва ли и останалите да последват нейния пример и да сменят бекона с буболечките, пита BBC News.

Изчислено е, че 2 милиарда души по света се хранят с насекоми като част от своята традиционна диета. Това обаче не важи за западните държави. Западното отношение към ентомофагията е на отвращение - на хората, които ядат насекоми, се гледа негативно, тъй като буболечките са разглеждани като мръсни създания, които пренасят болести.

Развитието на селското стопанство и промяната в начина на живот в западните общества също допринася за виждането, че насекомите са "вредители", коментират от FAO - Организацията по прехрана и земеделие към ООН. Комарите и мухите нахлуват в домовете и хапят, термитите унищожават дървото, а някои насекоми завършват живота си като нежелани екстри в ресторантското меню - всичко това предизвиква реакция на отвращение.

Забелязва се обаче бавна промяна на това отношение, като например изкуството на ядене на насекоми вече се разглежда като новост, което води и до увеличаване на продажбите им като необичаен подарък. "Те са оригиналната суперхрана", коментира за ВВС Шами Радиа (Shami Radia), съосновател на Grub, британски сайт за продажба на ядивни насекоми. "Те са богати на протеини, минерали и аминокиселини, така че има защо да ги ядем", допълва Радиа.

Насекомите също така са по-добри за природата от обичайния добитък. Буболечките могат да бъдат изхранвани с био отпадъци, да произвеждат по-малко вредни газове, да използват по-малко вода и да заемат по-малко земя от животните. Насекомите имат и т.нар. високо хранителна преобразувателна ефективност, тъй като са студенокръвни. Средно те могат да преработват 2 кг. храна в 1 кг. маса, докато добитъкът иска 8 кг. храна, за да произведе 1 кг. увеличаване на теглото.

FAO съобщава, че за храна се използват около 1 900 различни видове насекоми. Най-често се консумират групите на бръмбарите, гъсениците, пчелите, осите, мравките, скакалците, щурците, термитите, морските кончета и мухите. ВВС посочва, че във Великобритания продажбата на ядивни насекоми набира все по-голяма популярност. Ник Купър (Nick Cooper), собственик на Crunchy Critters, основана през 2012 г, отчита ръст от 25% с всяка изминала година. Продуктите на фирмата се продават и в училища и фитнес салони. Бум се забелязва около Хелоуийн и празничните периоди, отбелязва Купър.

"Хората все повече обръщат внимание на насекомите. Вече го няма този шок и ужас при тяхното споменаване. Пазарът определено се насочва в правилната посока. Няма да бъде промяна за един ден и вероятно ще бъде извършена от младите в бъдеще", коментира Купър.

Продавачите на насекоми се надяват един ден този вид храна да е толкова популярен колкото сушито в момента.

източник: BBC News

Гароне

24.02 2017 в 13:46

Не си падам по "полезните" храни, но може и да са вкусни.