15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Турция закри важни археологически разкопки в Ефес, за да "накаже" Австрия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 септември 2016 в 10:3867040
Библиотеката на Целз в Ефес, Турция. Този древен град е не само изследваният обект, но също така и популярна туристическа атракция. Снимка: Wikimedia Commons

Австрийският археологически институт (AAI) във Виена получи заповед от Министерството на културата и туризма на Турция за незабавно прекратяване на археологическите проучвания на мястото на древния град Ефес.

В разкопките на този най-голям археологически обект в Турция участват около 200 учени. Експертите смятат, че това е последица от международната политика, според списание Science.

"Това е голям шок", казва Сабине Ладшчетер (Sabine Ladstätter), директор на AAI и ръководител на разкопките. Наредено Австрийският археологически институт да прекрати работа и на един друг по-малък обект на разкопки, Лимира, Турция. Бъдещето на проектите остава под въпрос.

Въпреки че в изявлението не се казват причините за решението на турските власти, известно е, че австрийският канцлер, Кристиян Керн наскоро публично изрази мнение, че Турция не изпълнява критериите за присъединяване към ЕС. След това Анкара отзова посланика си от Виена.

"Аз много съжалявам за това решение, то смесва политиката и науката и е в противоречие с партньорството, което сме развивали в Ефес в продължение на много години", - каза в изявление до медиите в неделя австрийският министър на науката Райнхолд Митерленер. "С тази стъпка свободата на науката продължава да се ограничава".

Ефес е основан от гърците на брега на Егейско море в първи век до н.е. По-късно градът е превзет от римляните. Ефес е обект от списъка на ООН за Световно наследство и популярна туристическа дестинация. През 1869 г. на това място са били открити останките от храма на Артемида, едно от седемте чудеса на древния свят. Учените от Австрийския археологически институт работят в Ефес от 1895 г., а разкопките са били прекъсвани само за периода през двете световни войни.

Ефес. Снимка: Wikimedia Commons

Археолозите вече са опаковали разкопките за този сезон - византийски жилищен квартал и гръцки пазар, но планираха да работят по проекти за възстановяване на площадката още 2 месеца, да реставрират структури и да ги предпазят от зимните бури. "Ние сме загрижени за възможността за повреда", отбелязва Ладшчетер. Тя не знае дали AAI ще има възможност да подаде молба за разрешение да се върне на работа през следващата година. Тя е особено загрижена за 29-те докторски дисертации, които са в ход в Ефес, много от които ще изискват теренна работа през следващата година.