15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учени: Антибактериалният сапун е неефективен

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 16 септември 2015 в 11:5721490
Снимка: frontpagemag.com

Нови изследвания показват, че обикновеният сапун е също толкова ефективен за измиване на ръцете както антибактериалният.

Нещо повече - заради веществото триклозан, съдържащо се в антибактериалния сапун, той може да бъде вредно за човешкото здраве.

Корейски учени за първи път са проверили ефективността на обикновен и антибактериален сапун срещу различни видове от най-разпространените бактерии, съобщава Live Science.

В изследването са използвани идентични сапуни, като единствената разлика е наличието на триклозан в антибактериалния сапун - антибактериално и противогъбично средство, разработено в началото на 60-те.

Днес производителите добавят триклозан в пасти за зъби, шампоани, дрехи, чинии, мебели и дори играчки. Според тях, това вещество предотвратява бактериалното замърсяване. Въпреки това, редица изследвания показват, че триклозанът може да причини алергии и хормонален дисбаланс. Нещо повече, продължително излагане на въздействието на сапун с триклозан, според учените може да причини рак при мишки.

Корейските специалисти са тествали  опит обикновен и антибактериален сапун срещу 20 щамове на бактерии, включително листерия, салмонела и стафилококи.

В първия експеримент, хората си мият ръцете с двата вида сапун - обикновен и съдържащ 0,3 триклозан (максималната доза, разрешена от закона) - в продължение на 20 секунди (толкова време лекарите препоръчват да продължи миенето на ръцете). Експериментът е проведен с вода при стайна температура (22 ° С) и топла вода (40 ° C).

Във втория експеримент ръцете на 16 здрави доброволци се поливат с бактерии Serratia marcescens, а след това участниците измиват ръцете си с двата вида сапун с топла вода в продължение на 30 секунди. Нито при този, нито при първия експеримент, учените са забелязали значителна разлика между нормалния и антибактериалния сапун.

Изследователите открили, че за да бъде триклозанът ефективен в борбата с бактериите е нужно повече време - около 9 часа.

Резултатите показват, че производителите трябва да престанат с твърденията си, че антибактериалните сапуни действат по-добре от обикновените, заяви водещият автор на изследването, Мин-Сук Рий, изследовател по био- хранителни технологии от Университета в Сеул, Южна Корея.

"Ако някой производител иска да рекламира антибактериалната ефикасност на своите продукти, то трябва да предостави научни доказателства в подкрепа на твърденията си," - каза Рий.