14 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Учени наблюдават как черна дупка поглъща звезда (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 юли 2015 в 07:3751412
Кадър от компютърна симулация на звезда, поглъщана от супермасивна черна дупка. Червено-оранжевите "пера" показват отломките на звездата, след преминаването ѝ в близост до черната дупка (намира се в долния ляв ъгъл на изображението). Около половината от разкъсаната звезда се движи по елиптични орбити около черната дупка и образува акреционният диск, който в крайна сметка свети ярко в оптичния и рентгенов спектър. Снимка: J. Guillochon (Harvard University) and E. Ramirez-Ruiz (University of California at Santa Cruz)

Поглъщане на звезда от съзвездието Кит от централната черна дупка на галактиката ѝ са наблюдавали учени от Института Макс Планк, Германия.

Съобщението за наблюдението е публикувано в пресрелийз на Института.

Андреа Мерлони и членовете на нейния екип от Института Макс Планк, изучавайки данните от архивите на телескопа Слоан (Sloan Digital Sky Survey -SDSS), установили, че спектърът на един от обектите на наблюдение на SDSS - галактиката SDSS J0159 + 0033, която се намира в съзвездието Кит - неочаквано се е променила за периода от 1998 до 2005.

Когато астрономите анализирали архивните данни от наблюденията на същия обект от обсерваториите XMM-Newton ЕКА и "Чандра" на НАСА, са стигнали до извода, че се наблюдава промяна в спектралния състав на излъчването, изпускано от галактиката SDSS J0159 + 0033, поради унищожаването на голяма звезда от централната черна дупка на галактиката.

Известно е, че при приближаването на звезда към черна дупка градиентът на гравитационните сили, действащи по-близо и по-далеч съответно по отношение на черната дупка спрямо тази газообразна сфера, води до разкъсване на звездата и я издърпва в дълга "панделка".

Това космическо събитие е съпроводено с мощно избухване, промяна на спектъра на излъчване, идващо от черната дупка, особено ако при "нормален" режим, черната дупка поглъща предимно разсеян газ, а не звезди.

Тази компютърна симулация на разкъсването на звезда от черна дупка показва формирането на спираловиден акреционен диск от звезден материал в черната дупка. Тази последователност показва ранен етап при образуването на диска. Звездният материал е оцветен според неговата температура: с червено е по-студен, а с лилаво - по-горещ.

н.о. 27.07 2015 в 20:18 2
Видяхте ли оригиналното заглавие на Института Макс Планк?
"Ловът на съкровища в архивни данни разкрива улики за диетата на черните дупки" . Приблизително. По-малко "ПИК" ли ви е?
paco 27.07 2015 в 10:25 1