26 юни 2019
  •  Говорят медиците

Учени откриха невиждани досега "пръстови отпечатъци" от динозавър

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 април 2019 в 11:0512960
Кредит: Kim et al., Scientific Reports, 2019

През годините учените успяха да обяснят много за анатомията на динозаврите, но имаше един аспект, който все им убягваше. От всички открити следи и доказателства, изключително малко, едва под един процент пазят следи от кожа.

Това е сериозна липса в научното познание, особено имайки предвид, че рисунъкът по кожата показва уникални белези, както човешките пръстови отпечатъци. Сега, палеонтолози откриха не един, а цели пет запазени отпечатъка, съобщават Science alert

Откритието е безпрецедентно и всеки от датираните на възраст около 120 милиона години отпечатъци, е "идеално запазен", със следи от кожа, които на практика са идеална реплика на крака на създанието.

"Това са изобщо първите открити следи с идеално копие на кожата на цялата повърхност на крака във всеки един отпечатък," споделя Мартин Локли (Martin Lockley), геолог от Университета на Колорадо в Денвър, и съавтор на проучването, публикувано в Scientific Reports

Кредит: Kim et al., Scientific Reports, 2019

Смята се, че следите принадлежат на най-малкия известен теропод, Minisauripus. Дълги едва няколко сантиметра, тези отпечатъци разкриват структура на кожата, която прилича на средно едра шкурка, с тънки белези, преплетени като плат.

Според авторите, тази шарка е сходна с древните оперени птици в Китай, и това е нещо, което може да се очаква от много по-голям теропод, сякаш това е умалена версия на далечния гигантски роднина бронтозавър.

Екипът смята, че идеалните условия са се случили, когато дъждът е оформил тънък слой кал, създавайки следи, които са "дебели само милиметър, като слой прясна боя," възпроизведени идеално без подхлъзване или отместване.

Както го описва Локли, това е "тайната на добрата грижа за кожата."