Учени отпечатват живи мозъчни клетки с 3D принтер

Това може да бъде огромна стъпка напред за биопринтирането.

Ваня Милева Последна промяна на 16 май 2022 в 00:03 5650 0

отпечатване на живи мозъчни клетки с 3D принтер
Схематично представяне на печатащата система (А вляво) и индикативно високоскоростно изображение на изхвърляне на биомастило (А вдясно). Отпечатаните капчици с DRG неврони 1 час след отпечатване. (B,C). Мащабна лента = 50 µM (B,C). Кредит: Micromachines 2021, 12(8), 865; https://doi.org/10.3390/mi12080865

Екип от учени, използвайки нова лазерна техника, успя да отпечата 3D живи, функциониращи мозъчни клетки на мишка.

Повечето от невроните, по-специално ганглийните неврони на гръбначния корен, са оцелели повече от два дни след като са били отпечатани, което ги прави жизнеспособни инструменти за предклинични изследвания според изследване, публикувано в списание Micromachines.

Въпреки че способността за отпечатване на живи неврони може да предизвика надежди за бъдещи трансплантации, които да заменят клетките, загубени при мозъчни наранявания или невродегенеративни заболявания, не точно това е целта на работата, съобщават учените.

„Хората смятат, че вече можем да отпечатваме неща като човешки органи за трансплантации. Въпреки че това е дългосрочна цел, ние сме много далеч от този момент. Но все още има много начини за използване на тази технология", коментира студентът и съавтор на изследването Хамид Орими (Hamid Orimi) от Университета Конкордия.

Дори ако целта не е трансплантация на неврони, екипът се надява, че техните 3D отпечатани мозъчни клетки ще подобрят медицинските изследвания. Целта, казва Орими, е да се заменят животинските модели за нови фармацевтични тестове чрез евентуално отпечатване и експериментиране върху човешки неврони.

Това не само би намалило броя на животните, убити в името на науката , но също така би могло да направи предклиничните изследвания по-точни - тестването на експериментални лекарства върху лабораторно отпечатана човешка тъкан би дало на лекарите по-добра представа за това колко добре действат тези лекарства, отколкото когато се тестват върху мишки или други животни, тъй като леченията, които работят върху един вид, не винаги се представят добре при други.

Справка: Bioprinting of Adult Dorsal Root Ganglion (DRG) Neurons Using Laser-Induced Side Transfer (LIST)