Учени създават най-подробната геологична карта на луната и тя е впечатляваща

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 април 2020 в 10:41 6145 0

Кредит USGS

Светлите и тъмните области, които виждаме, когато гледаме Луната, само загатват за богатото геологично разнообразие на естествения спътник на Земята. Сега учените създават най-детайлната досега геологична карта на Луната.

Новата карта не само е изумителна на вид, но може да помогне при бъдещи мисии на Луната, показвайки на астронавтите подходящи места за кацане и зони, които си заслужава да бъдат изследвани повече.

Впечатляващата карта на лунната геология е съставена от екип от NASA, от Лунният планетарен институт в Тексас и Научния център по Астрогеология в Аризона, ръководен от щатската Организация за геологични проучвания (USGS).

"Хората винаги са били запленени от Луната и кога може пак да се върнем там", обяснява Джим Райли (Jim Reilly), бивш астронавт от NASA и настоящ директор на USGS. "Така че е чудено да видим как USGS създава източник, който може да помогне на NASA при планирането на бъдещи мисии".

Картата е в мащаб 1:5 000 000 и е създадена с данни, събрани от шест карти от времето на мисиите Аполо, както и много по-скорошни сателитни изображения. Използван е географски софтуер, за да може всички тези части да бъдат превърнати в едно единно цяло.

Фрагмент от геологичната карта на Луната. Кредит: USGS

Освен комбинирането на стари и нови данни, учените стандартизират имената, описанията и възрастта на скалите - детайли, които преди варират от една карта на друга. Добавена е и топологична информация - разположението на кратери, била, долини и всички други неравности по повърхността на Луната. Експертите предвиждат да създадат още по-детайлна геологична карта в бъдещето.

"Беше голямо усилие за нашия екип да състави тази карта и да я направи толкова прецизна", обяснява Джъстин Хагърти (Justin Hagerty), директор на департамента по астрогеология в USGS. "Много от историческото картографиране е извършвано от различни групи и само в регионален мащаб. Използвани са по-различни методи, така че карти на един и същ район, създадени от различни групи, не съвпадаха".

Луната има кора, мантия и ядро, но няма тектонски плочи както Земята. Един от начините да разберем по-добре лунната геология е да проучим нейната история на 4,5 милиарда години - как се е формирала, начинът, по който се е променила оттогава и всичко, което се е сблъсквало с нея. Изучаването на спътника на Земята е подпомогнато и от пробите от камъни, донесени от мисиите до Луната. Що се отнася до бъдещи мисии, за тях без съмнение ще се консултират с новата карта. NASA планира да изпрати хора на Луната отново през 2024 г.

"Тази карта е кулминацията на проект, продължил няколко десетилетия", обяснява геологът Кори Фортезо (Corey Fortezzo) от USGS. "Тя осигурява важна информация за нови научни проучвания, свързвайки изследванията на специфични места на Луната с останалата лунна повърхност".

Научната публикация за картата можете да прочетете тук, а самата карта се намира на този линк.

Източник: Science alert - Scientists Just Released The Most Complete Geologic Moon Map Yet, And It's Glorious