Учените откриха за първи път фиксиран азот в марсиански метеорит

Ваня Милева Последна промяна на 04 май 2020 в 11:03 7661 0

Скален фрагмент от марсианския метеорит ALH 84001. Кредит: Koike et al., Nature Communications, 2020

Нов преглед на  марсиански метеорит на 4 милиарда години разкри органични съединения, съдържащи азот - първите истински доказателства за фиксирани азотни молекули на Червената планета.

Азотът е от съществено значение за всички известни форми на живот и макар в момента да няма доказателства, които да подсказват, че това откритие е създадено от някаква биологична единица, все пак остава отворена възможността Марс да е бил влажна и богата на органични вещества планета - дори синя планета - идеалното място да се появи живот.

„В началото на историята на Слънчевата система на Марс вероятно е имало значителни количества органична материя, например от богати на въглерод метеорити, комети и прахови частици“, обяснява химикът Ацуко Кобаяши (Atsuko Kobayashi) от Токийския технологичен институт .

„Някои от тях може да са се разтворили в морето и да са попаднали в карбонатите.“

Трудно е да се каже как може да са възникнали тези органични азотосъдържащи вещества, но независимо от обяснението, резултатите предполагат, че Марс може би някога повече е приличал на Земята и е бил по-подходящ за живот, отколкото е сега - и някога е можел да има собствен азотен цикъл.

"Какъвто и да е произходът, наличието на органичен и редуциран азот на ранния/средния нойски Марс показва значението на марсианския азотен цикъл", пишат авторите. .

Геоложката история на Марс включва три епохи - Нойска ера, кръстена в чест на "Земята на Ной" и обхваща периода от преди 4,5 - 3,5 милиарда години, Хесперийска ера с продължителност от преди 3,5 милиарда години до преди 2.9-3.3 милиарда години и Амазонийска ера с продължителност от преди 2.9-3.3 милиарда години до наши дни.

По време на Нойската ера учените смятат, че на Марс има сравнително влажен климат и богата на CO2 атмосфера.

Карбонатите съдържат геоложки свидетелства на климатичните промени на Марс.

Въпросният метеорит се е отделил от Марс и се е отправил на път към Земята преди приблизително 16 милиона години, вероятно от метеоритен удар и оттогава е оцелял през огромни разстояния на времето и пространството.

Наречен ALH84001 (Allen Hills meteorite - метеорит от хълма на извънземните), той намерен в Антарктика през лятото на 1996-та от екип учени от NASA и е доста известен в света на науката. Той съдържа карбонатни оранжеви материали, които изглежда са дошли от някаква солена течност на Марс, преди около 4 милиарда години.

През годините някои учени твърдяха, че са намирали в този камък микробиални фосили, подобни на бактерии, но има и други небиологични сценарии, които също могат да обяснят тяхното присъствие.

Марсианските метеорити са едни от най-добрите улики, които имаме за историята на Червената планета, но тъй като тези скали са паднали на Земята, е трудно да се каже колко от тях все още са наистина марсиански.

Замърсяването със земна материя е било сериозен проблем в миналото, но сега, използвайки нови техники и най-съвременни технологии, изследователите са уверени, че откритите органични вещества, съдържащи азот, са "най-вероятно с марсиански произход".

Пробите от близките магматични скали не показват съдържание на азот, което предполага, че тези органични молекули са били само в карбоната на метеорита.

Заловени тук в продължение на 4 милиарда години и запазени в космоса, откритието показва, че е възможно доказателствата за наличието на живот  да оцелеят много дълго при добро стечение на обстоятелствата.

Марсоходът Curiosity на НАСА е откривал форма на азот на самия Марс, както и няколко други органични съединения, но е трудно да се проведе и провери цялата необходима техническа работа от толкова далеч. На Земята изследователите могат да бъдат много по-внимателни като гарантират, че тестват правилните петна с правилните методи.

"Няколко карбонатни зърна бяха отлепени от скален фрагмент от ALH 84001 с помощта на сребърна двустранна лепкава лента, което ни позволи да проучим вътрешността на отделните карбонатни зърна", обясняват авторите.

Очевидно такова внимателно боравене не може да направи марсоходът. Така метеорити като ALH84001 биха могли да ни дадат алтернатива, позволявайки на учените да изследват по-нататък историята на тази планета и нейния потенциал да поддържа живот, без всъщност да се налага да се ходи там.

СправкаIn-situ preservation of nitrogen-bearing organics in Noachian Martian carbonates, Mizuho Koike, Ryoichi Nakada, Iori Kajitani, Tomohiro Usui, Yusuke Tamenori, Haruna Sugahara & Atsuko Kobayashi, Nature Communications.

ИзточникHave Discovered Fixed Nitrogen in a Martian Meteorite For The First Time, ScienceAlert