20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Учените са успели да извлекат ДНК на неандерталец

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 април 2015 в 18:0843690
Останките от т.нар Алтамурски човек, който се смята за неандерталец, инкрустиран с калцитни образувания в Алтамура, Италия. Снимка: Ministry of Cultural Heritage and Activities, Superintendent of the Archeology of Puglia.

Покрит с калцит скелет на неандерталец, все още вграден в скала дълбоко в пещера в Италия, е дал най-старата ДНК, намирана някога, съобщи LiveScience.

Тази най-древна на неандерталец ДНК е била изолирана от скелета на "алтамурския човек", който е намерен през 1993 в близост до планината Алтамура.

Скелетът е изцяло покрит с калцит, което е позволило да се запази, но и създава големи проблеми за археолозите, тъй като да се извлекат останките, без да повредят е невъзможно.

Все пак учените са успели да определят, използвайки части от кости, че неандерталецът е живял преди около 172-130 хиляди години и тази ДНК е най-старата открита досега.

"Ние имаме почти пълен човешки фосилен скелет, който може да се опише и изследва в детайли. Това е една мечта", казва Фабио ди Винченцо (Fabio Di Vincenzo), съавтор на изследването, палеонтолог от Университета Сапиенца в Рим. "Неговата морфология предлага рядък поглед върху най-ранната фаза на еволюционната история на неандерталците и върху едно от най-важните събития в човешката еволюция. Той може да ни помогне да разберем по-добре кога -  и по-специално, как - са еволюирали неандерталците".