Угаснал руски вулкан може би се събужда

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 12 юни 2019 в 10:49 5483 0

Изглед към Ушковский, Толбачик, Безимянний, Зимина, Удина. 16.11.2013г. Кредит: Международна космическа станция

Руски вулкан, който е смятан за угаснал, може би възобновява активността си, според публикация в списанието Journal of Volcanology and Geothermal Research.

Учените изследват продължаващата сеизмична активност под Большая Удина, вулканичен масив в централната част на полуостров Камчатка, отчитана от 2017г. Преди това, там не е отчитана активност в подобна степен. Вулканът е считан за угаснал, защото не е имало скорошни изригвания и експертите не очакват такива в бъдещето.

Водещият автор на изследването Иван Кулаков, геофизик от Института по нефтена геология и геофизика А. А. Трофимук в Новосибирск, смята, че статутът на вулкана сега трябва да бъде променен на активен.

Това изказване е в резултат на записи на 2400 сеизмични събития между октомври 2017 г. и февруари 2019 г., включително и земетресение с магнитуд 4,3 по Рихтер през февруари (най-силната сеизмична активност, засичана някога в региона). В контраст с това, между 1999 г. и септември 2017 г. има едва около 100 слаби сеизмични събития.

Миналата година Кулаков и екипът му инсталират четири временни станции за сеизмично наблюдение, с които записват и изучават събитията между май и юли 2018 г. За този период регистрират 559.

Задълбоченият анализ показва, че сеизмичната активност се случва на дълбочина повече от 5 километра под повърхността в област с форма на елипса, ориентирана в посоките север-североизток и юг-югозапад.

"Тези сеизмични свойства може да показват наличието на магмаени интрузии с високо съдържание на стопилки и течности, което може да оправдае промяната на статута на този вулкан от „угаснал” на „активен”, пишат авторите на изследването.

Unrest of the Udina volcano in Kamchatka inferred from the analysis of seismicity and seismic tomography, Ivan Koulakov et al., Journal of Volcanology and Geothermal Research

Но освен това изглежда тези събития свързват вулкана със зоната Толуд, южно от вулкана, която изглежда съдържа магма в най-дълбоката част на земната кора.

В зоната Толуд постоянна сеизмична активност се отчита на дълбочини 10 до 20 километра под повърхността. Според учените активността в този регион е довела до създаването на нов канал между зоната и Большая Удина през 2018г. Така вулканът "се захранва" с магма.

Според Кулаков има 50% възможност вулканът да изригне. В противния случай "вероятно просто ще изпусне енергията плавно в продължение на няколко месеца или може изобщо да изчезне без всякакво избухване", прогнозира авторът.

Заплахите, които това би донесло не са известни. Има само един начин да се потвърди и това включва проследяване на сеизмичната активност.

"Трябва да инсталираме повече станции, за да разберем дали е опасно или не", добавя Кулаков. "Това е много непредсказуемо". отбелязва вулканологът

"В случай на вулканично изригване, това може да представлява сериозна заплаха за малките села наблизо", предупреждава Кулаков, добавяйки, че "няма много хора наоколо".

IFLScience - Russian Volcano Thought "Extinct" May Need To Be Reclassified, Say Scientists