17 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Успешен експеримент за четене на мисли от разстояние (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 септември 2015 в 19:1158960
Студентът от Университет на Вашингтон Jose Ceballos носи електроенцефалографски (ЕЕГ) шлем, който записва дейността на мозъка му и изпраща отговора на втория участник през Интернет. Снимка: University of Washington

Американски учени са научили двама души да четат мислите си един на друг от разстояние. Засега участниците в проучването отговаряли на най-прости въпроси, изискващи отговори "Да" или "Не".

Експериментът, описан подробно преди дни в PLoS One, се смята, че е първият, който показва, че два мозъка може да бъдат пряко свързани и човек може да познае какво мисли друг човек.

Според официалния сайт на Университета на Вашингтон, в експеримента са участвали двама доброволци, които до този момент никога не са се виждали от различни части на САЩ. За експерименталната игра на въпроси и отговори били избрани десет доброволци. Участниците в експеримента са в тъмни стаи на разстояние 1,5 км една от друга. На първия участник (отговарящия) показвали снимка на обект, който другият е трябвало да познае. След това партньорът му трябвало да избере въпроси за този обект, като "това е дърво - да или не?" И така нататък .. Тези въпроси били изпратени по интернет на първия участник, за чиято глава е бил сложен шлем, отчитащ енцефалограмата му. Човекът е трябвало да отговори само с поглед, гледайки в един от мигащите светодиоди. Отговорите се записвали с електроенцефалограф и били изпращани обратно по интернет до питащия.

Вторият участник получава отговора на партньора си директно в мозъка си чрез стимулиране на мозъчната кора с магнитни импулси (транскраниална магнитна стимулация -ТМС).

Магнитна стимулация активира зрителната кора. При отговор "да" питащият виждал фосфени - точки и фигури, възникващи при липса на светлина, а за отговорите "не", не виждал нищо. Общо участникът можел да зададе не повече от три въпроса.

Изследователите провели 20 кръга на играта, 10 от които са били фиктивни за чистота на опита като ТМС е била изключена. Резултатите показват, че в 72% от случаите участниците правилно разбирали сигналите на партньора си. Неправилните отговори, според експериментаторите, били заради сривове в техниката, неразбиране на участниците в експеримента и лошо фокусиране върху светодиодите.

Сега учените искат да научат как да се прехвърля нагласата на един човек към друг, така че разсеяният да стане по-концентриран, благодарение на концентрацията на другия човек.

"Това е най-сложният експеримент за връзка на мозък с мозък, който не е правен до този момент с хората", заяви водещият автор на Андреа Стоко (Andrea Stocco), доцент от Катедрата по психология от Института по изучаване на мозъка към Вашингтонския университет.

За първи път съавторите на това изследване Андреа Стоко и Раджеш Рао ( Rajesh Rao ) се опитали да съединят два човешки мозъка с помощта на компютърен интерфейс през 2013. В експеримента, Раджеш Рао играел проста компютърна игра с помощта на интерфейс мозък - компютър. В тези моменти, когато в хода на играта е трябвало да стреля по цел, ученият, без да движи ръката си, само мислено формулирал намерението си да натисне спейсбара. На Раджеш Рао следили енцефалограмата му, регистрираща активността на мозъка му. По това време, в друга лаборатория била Андреа Стоко със закрепено на гвата си устройство за транскраниална магнитна стимулация, насочена към зоната на моторната кора на лявото полукълбо, която контролира движенията на ръцете. В резултат на това, когато Раджеш Рао дава мислена команда към ръката си, пръстът на Андреа Стоко, независимо от волята й се премествал да  натисне спейсбара на клавиатурата. При това Стоко не гледала към екрана на компютъра, а на главата й били слушалки за звукова изолация.