В ход е следващото голямо измиране на видове. Застрашен е и човекът (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 юни 2015 в 06:43 16433 0

Кредит independent.ie

Вече няма никакво съмнение: Навлизаме в масово измиране, което заплашва съществуването на човечеството като вид. Това твърдят учени, занимаващи се с въпросите на околната среда от Университетите Станфорд, Принстън и Бъркли.

Тази лоша новина е основният извод на ново проучване на група учени, водени от Пол Ерлих (Paul Ehrlich), професор по изследване на популациите в областта на биологията и старши научен сътрудник в Станфорд.

Оценките на авторите сочат изключително бърза загуба на биоразнообразие през последните няколко века, което показва, че шестото масово измиране вече е в ход

В историята на Земята е имало няколко масови измирания на животни. По неизвестни с точност причини, в някакъв момент от историята, от лицето на нашата планета са изчезвали голяма част от живите същества. Първото измиране се е случило преди 440 мил. години през ордовик-силур и изчезват над 60% от видовете морски безгръбначни.

В различните периоди е имало различна степен на масово измиране. Най-масовото, известно като "великото пермско измиране" (преди 251.4 мил.г.), е довело до изчезването на повече от 95% от всички видове живи същества. Най-известното изчезване - през креда-палеоген (преди 65.5 мил. г.) е последното масово измиране, което е унищожило една шеста от всички видове, включително любимите на всички динозаври.

Биологът Паул Ерлих призовава за бързи действия за опазване на застрашените видове, популации и местообитания преди вратата да хлопне.

Разбира се, в резултат на еволюцията и други естествени причини животински видове изчезват непрекъснато. Може ли да се нарече текущото измиране на видове "велико"?

Биолозите сравнили количеството застрашени видове бозайници сега с количествата, които са се случвали по време на периоди, които не се смятат за масови измирания - т. е., с някакви естествени или "фонови" измирания. Според техните изчисления, сегашните измирания на видове стават 15-100 пъти (в зависимост от метода на изчисляване) по-бързо, отколкото фоновите. И тези цифри са на базата на най-консервативни оценки за скоростта на измиране.

Графиката показва разпределението на количеството на изчезналите видове по столетия. От началото на 19-ти век, когато е началото на индустриалната революция, изчезването започва да нараства с обезпокоителни темпове.

С увеличаване на населението и промишлената дейност животните в естествена среда намаляват. В списъка на вредни въздействия на човека са:

• разчистване на земя за обработване, изсичане и заселване;
  • разпространение на инвазивни видове (биологичен вид, които се разпространява в резултат на човешка дейност и заплашва биологичното разнообразие на видовете)
  • въглеродните емисии, които водят до изменение на климата и киселинност на океанските води
  • изхвърляне на токсични вещества, променящи и отравящи екосистемите

Понастоящем заплашени от изчезване са повече от 41% от всички земноводни и 26% от всички бозайници, според Международния съюз за опазване на природата (International Union for Conservation of Nature).

"Голямо количество видове от цял свят по същество са "ходещи мъртъвци"  - споделя Ерлих.

Нашата планета представлява сложна екосистема със силни вътрешни взаимовръзки. "При сегашния темп на загуба на видове, хората ще загубят много от благоприятния ефект на биоразнообразието в рамките на три поколения", пишат авторите на изследването.

Учените призовават обществеността да се предприемат спешни мерки за запазване на съществуващите видове, облекчаване на натиска върху естествената им среда, намаляване на човешкото въздействие върху климата и умерена експлоатация на природните ресурси.