24 октомври 2020

Видео: Комета се сблъсква със Слънцето с 2 милиона км/час

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 август 2016 в 13:52 92001

Ярка комета бе наблюдавана от слънчевата обсерватория на НАСА и Европейската космическа агенция SOHO как се приближава към нашата звезда и се разбива в нея след три дни със скорост 2 милиона км/час.

SOHO записва ефектно видео, което показва как Слънцето поглъща кометата, съобщава американската космическа агенция.

Кометите са буци от лед и прах, които обикалят около Слънцето, обикновено на силно елиптични орбити, които ги отвеждат далеч отвъд орбитата на Плутон. За първи път тази комета е забеляза от SOHO на 1 август тази година от сътрудници на същата обсерваторията. Кометата бе разкъсана от гигантските приливни сили и се изпарява три дена по-късно.

Кометата принадлежи към т. нар. семейството околослънчеви комети на Кройц. Тези комети преминават много близо до Слънцето, понякога на разстояние от няколко хиляди километра от повърхността. По-малките комети от този тип може напълно да се изпарят по време на такава среща със слънцето, а по-големите могат да издържат многократно преминаване на перихелия. Но налягането на бързо изпаряващите се вещества в ядрото на комета, както и тяхната енергия, често водят до разпадането на кометата.

Семейството околослънчеви комети е наречено на немският астроном Хайнрих Кройц (Heinrich Kreutz), който за първи път установява връзката между тях. Смята се, че всички те произхождат от една гигантска комета, която се е разпаднала на много малки фрагменти по време на първото си преминаване през вътрешната Слънчева система.

Може би прародителят на това семейство е изключително ярката комета, наблюдавана от Аристотел в 371 г. пр.н.е.

"Кометите са буци от лед и прах" - това от някой вехт учебник ли го преписахте? Да сте чували за мисията Розета и срещата й с една комета през 2014? Розета не видя нищо подобно на лед. Но видя нещо неочаквано за учебникарите - релеф и мощно електрическо разреждане.