Византийска монета показва свръхновата от 1054 г. (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 юни 2022 в 00:01 7994 0

Монети от времето на Константин IX
Монети, сечени по време на управлението на Константин IX. Кредит: Filipovic et al

На 4 юли 1054 г. на небето се появява нова звезда, която остава видима до 6 април 1056 г., т.е. близо две години. Вече знаем, че новата звезда е била свръхнова и остатъкът от нея все още може да се види под формата на мъглявината Рак (Месие 1) в съзвездието Телец.

Колкото и да е странно, само хроники и анали от Далечния изток, като Китай, споменават новата звезда, която там е била наречена „гостенка звезда“. Записи от западния грамотен свят не са открити, което е неочаквано, тъй като свръхновата SN1054 е била достатъчно ярка, за да се види дори при лошо време.

Мъглявината Рак

Остатъкът от свръхновата, мъглявината Рак (M1) в съзвездието Телец, избухнала на 4 юли 1054 г. Кредит: NASA, ESA, J. Hester, A. Loll (ASU)

Но международна група от изследователи изглежда е открила нещо, което може да бъде свързано със свръхновата звезда от 1054 г. Мирослав Д. Филипович (Miroslav D. Filipović) и неговите колеги са открили исторически монети, които вероятно показват новата звезда. Това са така наречените монети „Константин IX Мономах IV клас“, сечени между лятото на 1054 г. и пролетта на 1055 г.

Други монети от управлението на император Константин IX показват една звезда до изображението на императора, звезда, за която се смята, че представлява Венера, утринната звезда, докато самият император представлява слънцето. Но монетите от клас IV показват две звезди, една отляво и една отдясно от главата на императора. Звездата вдясно може да представлява свръхновата от 1054 г.

Нещо повече, размерът на звездите се различава леко между 36-те монети от тази серия, които изследователите успяват да намерят в музеите по целия свят. Учените също така предполагат, че променящият се размер на звездата може да отразява постепенното потъмняване на свръхновата в небето през този период. Ако е така, това би бил фин намек за поразителната астрономическа реалност, която се е случвала над главите на хората по това време

Монетите са анализирани с помощта на специални техники. Кредит: Filipovic et al

Фактът, че свръхновата е изобразена на монета, но не се споменава никъде другаде, се дължи на господстващия богословски светоглед по това време според изследователите.

Тогава светът се е смятало, че е замислен като съвършен и непроменлив. Появата на нова звезда може да се разглежда като нарушение на световния ред и който съобщава за това, може да се разглежда като еретик. Ето защо хората просто не са смеели да кажат или напишат за новата звезда, нещо, което не ги е притеснявало да направят в Китай и Япония или в ислямския свят.

Това прави още по-интересен фактът, че някой майстор металообработчик или може би някой от иначе страхливите учени може да е сънрал смелост да направи нещо, което теолозите вероятно няма да забележат.

"Но, както с много събития от древната история, трудно е да се отделят факти от спекулации. Самите автори посочват, че не знаят колко монети от клас IV са сечени, нито техните точни дати и нямат конкретно доказателство, че втората звезда представлява фантастично астрономическо събитие. Но много романтици биха искали да мислят, че след като този, който сече монетите, е поел това, което може да се смята за огромен риск по това време, екип от учени над 1000 години по-късно най-накрая наистина разбира защо са направили това. Със сигурност можем да оценим тази история, дори ако фактическата основа за нея все още е неясна", заключава в статията си Анди Томазек (Andy Tomaswick) в Universe Today.

Справка:  Miroslav D. Filipović et al, European historical evidence of the supernova of AD 1054 coins of Constantine IX and SN 1054. arXiv:2206.00392v1 [physics.hist-ph], arxiv.org/abs/2206.00392