Вселената бавно умира (видео)

Първите данни на проучването GAMA са представени на Генералната Асамблея на Международния астрономически съюз

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 август 2015 в 06:44 7467 0

Кредит GAMA

Международен екип от астрономи проучи извадка от повече от 200 хиляди галактики и измери енергията, генерирана в голяма част от пространството с по-голяма точност, от когато и да било. По този начин са получени по-надеждни данни за освобождаването на енергия в околната област на Вселената.

Тези данни показват, че енергията, произведена за единица обем от Вселената днес е само около половината от тази, която се е отделяла преди два милиарда години.

Това затихване на енергията се появява при всички дължини на вълните на електромагнитния спектър от ултравиолетовата до инфрачервената.

Вселената бавно умира, се казва в статия, публикувана в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

В изследването са участвали повечето от най-мощните телескопи в света, включително широкоъгълните телескопи ESO VISTA и VST в обсерваторията Паранал в Чили. Наблюдения също бяха проведени с двата орбитални космически телескопа на НАСА (GALEX и WISE) и с телескопа на Европейската космическа агенция Herschel [1].

Работата е изпълнена в рамките на проекта Galaxy And Mass Assembly (GAMA), най-големият в историята обзор на лъченията в небето.

"За да се измери отделянето на енергия от повече от 200 000 галактики във възможно най-широк диапазон от спектъра, използвахме всички налични космически и наземни телескопи," - заяви Саймън Драйвер (Simon Driver, ICRAR, Университет на Западна Австралия), ръководител на голям екип сътрудници на проекта GAMA.

Публикуваните днес данни, сега достояние на цялата астрономическа общност, включват измервания на енергията на всяка от галактиките, включени в проучването, на 21 дължини на вълните от ултравиолетовия до далечния инфрачервен диапазон. С тези данни ще се задълбочи нашето разбиране за образуването и еволюцията на различните видове галактики.

Цялата енергия на Вселената е създадена от Големия взрив. Част от нея е заключен в масата на обектите във Вселената. Част от тази маса отново се превръща в енергия, в съответствие с известното уравнение на Айнщайн E=mc2  [2] - това е източник на излъчването на звездите. Целта на проекта GAMA е да се картографира и моделира генерирането на енергия в голям обем на космоса днес и в различни епохи от миналото.

"Повечето от енергията, която съществува във Вселената днес, е възникнала по време на Големия взрив, обаче, допълнителна енергия се генерира непрекъснато от звездите в непрекъснатия синтез на водород и хелий," - казва Саймън Драйвер. "Тази 'нова' енергия се поглъща или от праховите частици в процеса на нейното разпределение в рамките на галактиката, или се разпръсква навън в междугалактическото пространство и се разпространява, докато не се сблъска с някакво препятствие: друга звезда, планета или - което е изключително рядко - с огледало на телескопа."

Това, че Вселената бавно изстива, е известно още от края на 90-те. Новото проучване показва, че това се случва за всички дължини на вълните, от ултравиолетовата до инфрачервената. Засега това е най-подробното проучване на енергия в нашата област от Вселената.

"Вселената ще старее бавно, но сигурно. Можем да се каже, че прилича на заседял се на дивана старец, увит в одеяло, който заспива, за да не се събуди никога" -... шегува Саймън Драйвер.

Групата очаква да продължи своите изследвания и да състави карти на отделяната енергия, обхващащи цялата история на Вселената. Това ще бъдат използвани най-големите радиотелескопи в света, включително и "Квадратния километър" (Square Kilometre Array). Този гигантски телескоп ще бъде построен в Австралия и Южна Африка през следващото десетилетие.

Изследователският екип представи своите резултати в Общото събрание XXIX на Международния астрономически съюз (Международния астрономически съюз XXIX Общото събрание) в Хонолулу (Хавай)  понеделник, 10 август 2015.

Бележки:

[1] Телескопи и данни, използвани в проучването, по възходящ ред на дължина на вълната на лъчението: GALEX, SDSS, VST (KiDS survey),AAT, VISTA (VIKING survey)/UKIRT, WISE, Herschel (PACS/SPIRE).

[2] Повечето от енергията на Вселената се дължи на термоядрения синтез в недрата на звезите, в който масата на звездите бавно се превръща в енергия. Другият основен източник на енергия са много горещите дискове около черните дупки в центровете на галактиките, където гравитационната енергия се превръща в електромагнитното излъчване на квазари и други активни галактични ядра. Радиацията при много по-големи дължини на вълната идва от огромните облаци от прах, които повторно излъчват енергията на намиращите се в тях звезди.