За първи път: Планета, обикаляща около три звезди (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 05 октомври 2021 в 00:01 13240 0

Вляво, кадър от GW Ori, показващ трите пръстена около трите звезди, с вътрешния, най-ярък пръстен, отделен от праховия диск. Вдясно е снимка, показваща вътрешния пръстен, хвърлящ сенки върху този диск прах. Кредит: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), ESO/Exeter/Kraus et al.

Астрономи от Университета на Невада може да са идентифицирали първата известна планета, която обикаля около три звезди.

Става въпрос за системата GW Orionis в съзвездието Орион, което има три звезди - вече говорихме за това веднъж през 2020 г. Големи пръстени от прах обграждат тази тройка звезди и една от пролуките между тези пръстени вероятно съдържа масивна планета.

За разлика от нашата Слънчева система, която има единична звезда, половината от всички звездни системи, като GW Ori, се състоят от две или повече звезди, които са гравитационно свързани една с друга.

Изследването от 2020 г. на системата GW Orionis също така показва, че вътрешният пръстен съдържа 30 земни маси прах, което може да бъде достатъчно за формирането на планети.

„Планетите, образувани в такъв наклонен пръстен, ще обикалят около звездата в силно наклонени орбити и затова предсказваме, че бъдещите търсения на планети, например с ELT (Extremely Large Telescope), ще открият много планети в широки, наклонени орбити“, отбеляза тогава членът на екипа Александър Креплин (Alexander Kreplin) от Университета в Ексетър, позовавайки се на Изключително големия телескоп на ESO, който трябва да бъде въведен в експлоатация по-късно през това десетилетие. Тъй като повече от половината от всички звезди в небето се раждат с един или повече спътници, това може да означава, че има все още неизвестна популация от екзопланети, които обикалят около звездата си в силно наклонени орбити и на големи разстояния

Вътрешният пръстен на GW Orionis: Кредит: ESO / L. Calçada, Exeter / Kraus et al.

Вече има близо 5000 известни екзопланети около една звезда, докато са известни само девет екзопланети, които обикалят около две звезди (като Татуин от поредицата Междузвездни войни), така наречените планети с кратна орбита

Но никога не е откривана планета, обикаляща около три звезди. Може би досега.

Използвайки наблюдения от мощния телескоп Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array (ALMA), астрономите от Университета на Невада (UNLV) анализират трите наблюдавани прахови пръстена около трите звезди, които са от решаващо значение за образуването на планети.

Но откриват значителна, но озадачаваща пролука в диска около трикратния диск.

GW Orionis в съзвездието Орион. Кредит: ESO, IAU и Sky & Telescope

Екипът изследва различен произход, включително възможността пролуката да е създадена от гравитационен въртящ момент от трите звезди. Но след конструирането на цялостен модел на GW Ori, те откриват, че по-вероятното и завладяващо обяснение за пространството в диска е наличието на една или повече масивни планети, подобни на Юпитер. Газовите гиганти обикновено са първите планети, които се формират в звездна система, а след това земеподобни планети като Земята и Марс според Джеръми Смолвуд (Jeremy Smallwood), водещ автор и доктор на науките, завършил астрономия в UNLV.

Самата планета не може да се види, но откритието - подчертано в проучването, публикувано в септемврийското издание на Monthly Notices of the Royal Astronomical Society - предполага, че това е първата "трикратна планета", открита някога. През следващите месеци се очакват допълнителни наблюдения от телескопа ALMA, които биха могли да предоставят преки доказателства за явлението.

"Това е наистина интересно, защото прави теорията за формирането на планетата наистина надежна", коментира Смолвуд. "Това може да означава, че формирането на планетите е много по-активно, отколкото си мислехме, което е доста добре"

"Смятаме, че разпадането на диска може да бъде обяснено само ако между тези пръстени има планета", заявява Джиакинг Би (Jiaqing Bi) от Университета на Виктория в Канада, който ръководи проучване на GW Orionis, резултатите от което излизат през май 2020 година в The Astrophysical Journal Letters. Неговият екип открива трите пръстена прах в наблюденията на ALMA, най-външният от които е най-големият, виждан някога в планетообразуващ диск.

Справка: Jeremy L Smallwood et al, GW Ori: circumtriple rings and planets, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2021). DOI: 10.1093/mnras/stab2624