20 август 2019
  •  Говорят медиците

Защо хората са загубили своята пенисна кост

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 декември 2016 в 13:57194781
Бакула на макак. Снимка: Didier Descouens/Muséum de Toulouse/Wikimedia Commons

Човешкият пенис не съдържа кост, но същото не може да се каже за много от нашите най-близки еволюционни роднини - шимпанзетата и бонобо имат кост в пениса си (на снимката е такава кост на макак), известна като baculum, разказва Science.

За да разберат защо някои примати имат тази характеристика, а други - нямат, изследователи проследяват еволюционната история на тази кост през времето. Пенисната кост за първи път се е развила преди между 145 милиона и 95 милиона години, според доклада на екипа, публикуван в Proceedings of the Royal Society B.

Това означава, че тази кост е присъствала в последния общ прародител на всички примати и хищници. Изглежда, че някои потомци, подобно на хората, са загубили своята бакула заради различията в практиките на чифтосване.

При приматите присъствието на пенисната кост най-пряко е свързано с повишената продължителност на проникването, т.е. колко дълго пенисът прониква във влагалището по време на полов акт. По-продължителното проникване често се проявява в различни видове полигамни практики на чифтосване - при които няколко самци се чифтосват с няколко самки - нещо, което се наблюдава при бонобо и шимпанзетата, но не и при хората. Тази система създава силна конкуренция за оплождане, а един от начините за мъжките да предотвратят достъпа на конкурентите си до самките е да прекарват повече време в  копулация с нея. Костта на пениса улеснява това чрез подкрепа на пениса по време на секс и поддържане на уретрата отворена. Костта служи и за стимулиране на половите органи на женските по време на копулация. Това предизвиква съответен хормонален отговор и увеличаване ревоятносста за успешно оплождане.

Ми някои пък нямаме нужда от "пенисна кост" за "продължително проникване" бе. Който не вярва, може да опита.