Защо "забременяват" мъжките морски кончета (видео)

Еволюционните биолози също разкриват защо самците нямат зъби и тазова перка

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 декември 2016 в 11:35 16224 0

Кредит Owen Evans/Flickr

"Бременно" мъжко морско конче.

Морските кончета са единственото известно животно, при което мъжкият забременява и има бебета. Как са се сдобили  с тази уникална черта е стара загадка, но сега е разрешена от учените чрез подробен анализ на техния геном.

Проучването е публикувано в Nature.

Мъжката бременност не е единственото нещо, което прави тези малки морски създания необичайни. Те нямат зъби, не разполагат с тазова перка, вместо гръден кош телата им са покрити с костни плочи и плуват вертикално.

В проучването участват шест еволюционни биолога, които декодират и анализират генома на морското конче тигрова опашка. Това им позволява да видят кои гени са отговорни за странностите на морското конче, както и механизмите, ръководещи този феномен.

Мъжката бременност

При морските кончета е известно, че мъжкият става "бременен". Те имат торбичка отпред, в която женските отлагат яйцата си. Мъжкият след това ги носи в продължение на 45 дни, след което те излизат напълно развити.

В своя анализ, екипът открива специфичен ген, свързан с излюпването на ембриони и силно изразената торбичка при мъжкото потомство. Те откриват, че по време на еволюцията на морските кончета вероятно се е случило дублиране на гените, а когато това се случва, копието може да продължи да изпълнява изцяло нова функция.

Учените смятат, че дублирането на гена е довело до мъжката бременност. Те открили, тандемни дупликации, които водят до шест гена, подсемейството на които включва ензима на люпенето. От тези шест гена, пет са силно свързани с образуването на участък от кожата, който е добре снабден с кръвоносни съдове на повърхността и дава възможност да се предава топлината на яйцата при мътене. "Това води до предположението, че този ген може да има роля в еволюцията на мъжката бременност".

Загуба на тазовата перка и образуването на броня

Морски кончета не разполагат с опашка или тазовата перка. Генът, отговорен за това е tbx4, който се намира в почти всички гръбначни животни, но липсва в генома на морското конче. За да проверят, че той е отговорен за това, изследователите деактивират гена в рибата зебра. След загубата, рибата-зебра също губи тазовата кост.

Но тази загуба дава на морските кончета тяхната забележителна опашка - благодарение на нея те могат да се прихващат към водорасли и други, за да пестят енергия (те не са кой знае какви плувци). Те също така са развили костни плочи, които ги укрепват като им дават по-добра защита от хищниците. "Загубата на тазовите перки при морското конче е свързана с развитието на бронята, покриваща тялото му и сдобиването с удължена, гъвкава, прихващаща се опашка", пише екипът, цитиран от IBTimes.

Без зъби

Накрая изследователите разглеждат защо морските кончета са загубили зъбите си. Те имат тръбна уста и смилат плячката си, като я смучат с огромно отрицателно налягане, генерирано от муцуната им. Изследователите установяват, че морските кончета, изглежда са загубили гените, отговорни за създаването на протеините на емайла и в резултат на това са развили своите тръбовидни уста.

Те също така до голяма степен са загубили гените, отговорни за обонянието, нещо, от което наистина не се нуждаят, поради отличното си зрение. Морските кончета да движат очите си независимо едно от друго.

Изследователите отбелязват, че необичайната морфология на морските кончета показва как генетичните промени могат да доведат до еволюционни промени, които им придават уникални характеристики.

"Морските кончета притежават една от най-високо специализираните морфологии и репродуктивно поведение. Ние декодирахме генома на морското конче тигрова опашка и извършихме сравнителен анализ с други същински костни риби. Нашият анализ на целия геном подчертава няколко аспекта, които може да са допринесли за високо специализираната структура на тялото и мъжката бременност на морски кончета ", заключават те.