Живо същество в ролята на котката на Шрьодингер предлагат китайски учени

Наука ОFFNews Последна промяна на 25 септември 2015 в 16:20 7412 2

Експериментът "котката на Шрьодингер". Cхема: Wikipedia / CC BY-SA 3.0

Двама физици представиха екзотична идея: почти буквално да възпроизведат в реалността прочутия мисловен експеримент на котката на Шрьодингер, т. е. да се опитат да въведат в състояние на квантовата суперпозиция живо същество (бактерия).

Статията, в която се излага предложението, е на разположение в arXiv.org и все още не е приета за публикуване в рецензирано списание. Кратко изложение на същността на работата ие представено в сайта phys.org

Феноменът на квантовата суперпозиция, при който един обект може да бъде едновременно в няколко състояния - например, в различни точки в пространството. Това е една от най-фрапиращите разлики между квантовия и нашия макросвят. През последните години физиците активно експериментират със състоянието на квантовата суперпозиция, опитвайки се да вкарат в това състояние все по-големи обекти.

Преди две години учените от университета от Колорадо са успели да получат квантов ефект при експеримент с тънка мембрана. Тогава била предложена схема, в която микровълново излъчване е падало върху мембраната и се превръщало във фонони - кванти на механични вибрации - без загуба на кохерентност, т. е. съхранявайки квантовите си свойства (по-специално, суперпозицията). Тази мембрана се охлажда до температура от около 10 миликелвина. Диаметърът на мембраната е 15 мм с дебелина от 0.1 микрона.

Схема на кспермента. Li et al.

Toнг Чанг Лий от американския Perdue University и Чжан Ци Ин от китайския Университет Цинхуа предлагат експеримент въз основа на опита с мембраната. Те предлагат да се сложи върху мембраната бактерия. Учените заявиха, че с това механичните свойства на мембраната, отговорни за възможността фононите да се вплитат няма да бъдат засегнати.

В хода на този експеримент, според изчисленията на учените, в състояние на суперпозиция ще се окаже масовия център на бактерията. Тоест жив организъм, в известен смисъл, ще се намира едновременно в няколко точки в пространството. За експеримента е необходимо бактерията да се охлажда до температура от 10 миликелвина, но авторите смятат, че това няма да я убие - много бактерии могат да оцелеят при екстремно ниски температури и безопасно върнати към живот, когато се затоплят.

27.09 2015 в 10:43

Нане и Вуте имат по-добър метод (стар виц):

"--Нане, що си тъжен, бре?
--Ами,... умря ми коня! Какво да правя сега?
--Дай му да яде.
--А, бе, ти луд ли си.., да давам храна на умрял кон?!
--Карай, бе, не се коси... Лаф да става.."

Че и тук тъй - лаф да става!

26.09 2015 в 17:05

Сър Тери Пратчет има добро обяснение какво се е случило когато някой се опитал да повтори този МИСЛОВЕН експеримент с реална котка.

И котката поне е разбрано животно. С бактериите не знам как ще потръгне.