Животът на terra firma е започнал с инвазия

Антония Петрова Последна промяна на 06 юни 2017 в 09:12 3564 0

Снимка: University of Portsmouth

Учените са сигурни, че животните са стъпили на твърда земя (terra firma) чрез няколко бързи изблици, извършени от водни същества. Ново проучване на Университета в Портсмут също показва ясно по какъв начин животните скоростно са се разпространили и са се изменили щом веднъж са направили този преход.

Това е първото проучване, което използва фосили на следи - отпечатъци от животинско поведение като пътеки и дупки, и показва как се е извършила мащабната еволюционна стъпка за Земята, а именно - колонизацията на сушата. Проучването, водено от д-р Никълъс Минтър (Nicholas Minter) от School of Earth and Environmental Sciences към университета, е публикувано в Nature Ecology and Evolution, съобщава phys.org.

Първоначалната инвазия се е случила по света от срещата между сушата и океаните, последвана от експанзия на наводнените райони, реките, пустините и езерата. За първи път се идентифицира подобен модел с помощта на фосили на следи за проследяване на еволюцията на животинското поведение, техните начини на живот и как са си взаимодействали с околната им среда.

"Когато първите животни излизат от океаните, те са имали бял лист, не е имало друго животно пред тях, затова и те скоростно са започнали да се диверсифицират и спрямо поведението си, и в екологичните си роли, или в тази част, в която са играли в театъра на живота", отбелязва Минтър.

Тази еволюционна стъпка на промяна - ранен изблик на скоростно адаптиращи се и диверсифициращи се животни в околната среда, е последвана от дълъг период с малки промени - това вече е установено чрез формите и размерите на живтоните, но сега за първи път се доказва и от тяхното поведение.

Съществата, които излизат на сушата, представляват само шепа от морските обитатели - паяците произлизат от същата група като раците, а плужеците и охлювите произлизат от същата група като сепиите, например.

"Малко животни от която и да е група правят прехода от море към суша или прясна вода", коментира Минтър. "Това, което е изненадващо, е, че скоковете в еволюцията следват същия модел - ранни еволюционни изблици на скоростна диверсификация и дълъг период на относително спокойствие - всеки път животните покоряват нови хабитати, първо перифериите между морето и сушата, после наводнените райони, последвани от реките, пустините и езерата", обянява Минтър.

"Всеки изблик е бил еволюционен експеримент, но резултатите са били доста близки. Като учени ние знаем, че експериментите имат склонност да дават различни резултати, ако се променят параметрите, но в този случай има последователност, която показва фундаментална ограниченост на поведението и екологичните роли, изпълнявани от животните на сушата", допълва Минтър.

Изтощителното проучване на Минтър и екипа му - анализ в продължение на седем години на всички познати фосили на следи, обхващащи период от 200 милиона години от земната история, има потенциал да ни предскаже и бъдещето, отблеязват учените.

"Вече имаме рамката, която да използваме за прилагане към други въпроси и която да ни позволи да сравняваме древните и настоящите общества. Тази рамка може да ни помогне да разберем дали съвременните общества са подложени на фундаментални промени, като например тези, през които са минали древните в отговор на климатичните промени", подчертава Минтър.

Фосилите на следи ни показват голяма доза от живота на фауната в ранните години - като кой е бил там, кога и как са се държали. Въпреки че проучването на Минтър включва проучване на доклади от стотици фосили на следи от стотици скални образования по света, планетата все още не е издала всички свои тайни.

"Това не е задължително последната дума. Друга мащабна еволюционна стъпка, която се е случила, е била еволюцията на социалните инсекти като мравките и термитите, които работят заедно, за да градят сложни структури и общества. Съвсем наскоро също, в еволюцията на животните, се появява интелигентният живот - животни, които правят и използват инструменти, като хора и нашите предшественици маймуните. Тепърва ни предстои да изследваме как животните са диверсифицирали и променили околната си среда по време на тези събития и как това е оформило нашата планета", обяснява Минтър.