17 декември 2018
  •  Говорят медиците

Жорж Леклер де Буфон: "Стилът прави човека"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 септември 2018 в 00:009240

На 7 септември 1707 е роден френският учен-енциклопедист Жорж Леклер де Буфон. Той е натуралист, математик, биолог, космолог, автор на многотомната "Естествена история" и множество други научни трудове. Според него различните видове животни имат различен произход и са възникнали по различно време, освен това се влияят от външната среда и придобитите белези се унаследяват.

Забележителният френски учен е автор и на много афоризми: "Гениалността е търпение", "Стилът прави човека". Последната фраза произнася в реч за избирането му за член на Френската академия. По това време той вече е свършил немалко - получил е прекрасно образование, превел е произведенията на Нютон и самият той е работил в областта на математиката.

В онези дни учените все още не са се занимавали само в някаква тясха област, не са се концентрирали върху една наука. Буфон е назначен за интендант на кралската ботаническа градина и се насочва към природните науки. До избирането си във Френската академия вече публикува първите три тома на "Естествена история", които предизвикват огромен интерес сред просветената общественост. Като цяло до края на живота си Буфон публикува 36 тома, а още осем са публикувани след смъртта му. Самият Буфон обича да казва, че за три или четири тома е задлъжен на слугата си Жозеф, който го будил всяка сутрин в шест часа, въпреки протестите и ругатните на учения.

Това, обаче, не е единственият пример за остроумието на Буфон.

Веднъж когато някаква млада и невинна особа помолила биолога да обясни разликата между бик и вол. Буфон се показал като образец на деликатност: "Виждате ли онези телета, мадмоазел? Така, биковете са бащите им и воловете са техните чичовци.

Доста остроумни са били и научните трудове на Буфон. Занимавал се е с класифицирането на кучетата, но методът, който е избрал бил доста странен - по форма и дължина на ушите. Е, хубааво е, че не го е завършил до края, защото, според него, нищо не е толкова увлекателно, както  заблуждението, подкрепено от голямо име.

10 декември 2018 в 10:454993