20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

DARPA ще създава живи строителни материали

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 август 2016 в 10:0020460
Източник: DARPA

Американската агенция за перспективни изследвания DARPA стартира програма за изкуствени живи материали (Engineered Living Materials - ELM) с цел създаването на нов клас материали, които съчетават структурните характеристики на традиционните строителни материали със свойства на живите системи, пише сайтът на агенцията.

Живите материали откриват в генноинженерната биология нови възможности за решения на съществуващите проблеми, свързани със строителството и поддържането на човешката жизнена среда, както и да се създаде интелигентна инфраструктура, която може динамично да реагира на своето обкръжение.

"Програмата ELM предвижда създаването на материали по поръчка в области, където са необходими - заяви мениджърът на програмата ELM Джъстин Гъливан (Justin Gallivan). - Представете си, че вместо да транспортираме готовите материали, можем да доставим изходните реактиви и на място да "отгледаме" материали като използваме местни ресурси. И този материал е жив, може да реагира на промените в заобикалящата ги среда и да се възстановява след като получи повреда".

Идеята за използването на "живи" материали не е нова (дървен материал се използва от зората на строителната дейност), но тези материали се различават значително от материалите, описани от Гъливан. Например строителни материали от биологичен произход със зададени размери и форми могат да бъдат отглеждани от евтини суровини - опаковъчни материали, получени от гъбен мицел и строителни блокове от бактерии и пясък - това са два актуални примера.

Разбира се, дървото е използвано в продължение на векове. Но подобни продукти са инертни по време на производствения процес, така че не проявяват някои от първоначалните си биологични предимства.

Учените са постигнали напредък чрез триизмерен печат на живи тъкани и органи като използват триизмерни подложки-носители, които осигуряват за по-дълго време жизнеспособността на живите клетки. Тези клетки се получават от съществуващите естествени материи. Съвременни методи на клетъчен печат обаче са твърде скъпи, за да се използват за производство на строителни материали в нужния мащаб.

Дългосрочната цел на програмата ELM е да се получи възможност да се програмират структурните свойства директно в генома на биологичните системи, така че на организма да не му трябват нито подложки-носители, нито външни фактори, за да се получат желаната форма и свойства.