Как да победим Facebook в собствената му игра

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 септември 2016 в 10:00 14565 0

Скрийншот от Data Dealer (Търговец на данни), онлайн игра, която изследва екосистемата на личните данни в Интернет.

Всеки път, когато влизаме в мрежата несъзнателно даваме своите лични данни - така че защо да не поемем нещата в свои ръце и дори да печелим от това? Една нова вълна приложения за лични данни, може би ще ни помогне, разказва NewScientist.

Компании като Facebook и Google използват нашите данни, за да печелят. А почти няма начин да използваме собствените си данни или да разберем това, което другите знаят за нас или за средата ни.

Сега това положение се променя. На конференцията MyData в Хелзинки през миналата седмица, стотици изследователи, политици и стартиращи фирми обсъдиха нови приложения, които ще ни дадат възможност да научим нещо за себе си и дори да получим пари от своите данни.

В момента хората имат много малко контрол. Казват, че когато използваме социалните мрежи или пазаруване онлайн, по същество предоставяме данни, които да насочват към нас реклами. Но възходът на рекламните блокери, които сега се използват от стотици милиони потребители, показва, че сделката не работи.

Ще разберете някои неща за себе си и заобикалящата ви среда, които може да са ви непознати

Следващия месец базираната в Лондон стартъп компания CitizenMe ще пусне приложение, което позволява на потребителите лесно да виждат точно какви данни споделят. CitizenMe ще даде на потребителите "цифрово огледало". След като извади информацията за вас от социалните мрежи, ще разберете някои неща за себе си и заобикалящата ви среда, които може да са ви непознати - че ​​сте единственият самотен мъж на вашата улица, например.

Такава информация е ценна търговски. CitizenMe, която започна като услуга за проучване на пазара, сега плаща на своите потребители малки такси, ако изберат да споделят своите данни анонимно с изследователите и търговските марки - например, като отговорят на кратък въпросник или споделят последните си няколко туитове.

"Имаме хора, които в момента печелят по 8 паунда (18.50 лв по курса за деня) на седмица", заяви основателят на компанията СейнтДжон Дийкенс (StJohn Deakins). Това не е много, но може да си купите обяд. Когато хората добавят по-ценни набори от данни на платформата, ще могат да печелят повече.

Нашите данни - в наша помощ

Австралийският стартъп Meeco провежда пилотен проект с банка и телекомуникационна компания, в който данните от мобилния телефон на клиента се използват за проверка на самоличността му при откриването на сметка в банката. Това му спестява неудобството от рутинния процес на проверка, и както CitizenMe, Meeco позволява на хората да избират какви и колко данни искат да споделят.

Добавена стойност

Нийл Лорънс (Neil Lawrence) от Университета в Шефилд, Великобритания, който е съветник на CitizenMe, коментира, че има ниша за тези нови фирми за лични данни. Но трябва да бъдат лесни за използване и да предложим на хората нещо ценно, заяви той. "Данните за състоянието на здравето е областта, където това може да се случи."

Дори Facebook прави стъпка напред в посока да позволи на хората да управляват достъпа до личните си данни. "Когато хората имат по-голям контрол върху собствените си данни, може да бъде създаден по-голям растеж, иновации и стойност, отколкото ако не го правят," - пише в доклад на фирмата, поръчан от Ctrl-Shift Стивън Дедман (Stephen Deadman), заместник-главен директор за поверителността на Facebook. Какво означава това на практика остава да се види.

Новите закони може да са раздвижили Facebook и да дадат тласък на услугите за лични данни. Общият регламент за защита на данните на гражданите на Европейския съюз, който започва да действа от май 2018 г., съдържа поредица от разпоредби, насочени към контрол на личните данни на хората. Така например, тя изисква от компаниите да получат изричното съгласие за събиране на данните, както и целите, за които ще се използват - което би могло да спре сегашната практика за източване на данни и съхраняването им, докато потрябват.

"Най-добрият резултат за личните данни ще бъде естествено, всички ние да започнем се мислим за данните като за пари", отбелязва Лорънс: част от парите държим под пълен контрол, част от тях споделяме с доверени лица, които ги управляват в наша полза. "Най-лошият резултат ще свърши с "дигитална олигархия", където данните ни ще се управляват от наше име от мощни субекти, които няма да се съобразяват с нас", - коментира специалистът.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !