Микробът X-32: Идва ли краят на пластмасовата ера?

Ваня Милева Последна промяна на 22 април 2024 в 00:00 18335 0

Микробът X-32 е способен да разгражда различни пластмаси, които са трудни за разграждане в нашите съществуващи процеси за рециклиране. Микроорганизмът може също да използва множество основни видове пластмаса като единствен източник на въглерод и енергия за своя растеж.

Новината е наистина сензационна: компанията Breaking, основана от изследователи от Харвардския институт "Уис", твърди, че ново откритие, X-32, може естествено да разгражда полиолефини, полиестери и полиамиди само за 22 месеца. И по този начин да се справи с глобалната пластмасова криза.

Въз основа на проучване от 2022 г. приблизително 400 милиона тона пластмаса се произвеждат всяка година, и това количество средно се увеличава с 1,6% годишно.

Пластмасите, включително микропластмасите, сега са повсеместни в нашата естествена среда и са оставили маркер на "пластицен"-а в геоложките записи на нашата епоха.

Но според изследователи от Breaking, микробът X-32 е способен да разгражда различни пластмаси, които са трудни за разграждане в нашите съществуващи процеси за рециклиране. Микроорганизмът може също да използва множество основни видове пластмаса като единствен източник на въглерод и енергия за своя растеж.

"Открихме микроорганизми, които естествено се хранят с химикалите и съединенията в отпадъците, като ги усвояват и разграждат до безвредна органична материя. И сега ние подобряваме тези микроорганизми и ги пускаме в световен мащаб, за да се справим с десетилетията боклуци, разпръснати из сметища и океани", заявява представител на Breaking.

Микробът X-32 е инкубиран в лабораториите Colossal Labs, проект за запазване на планетата, съвместно с Харвард и Института "Уис".

Чрез подобряване на микроба с помощта на генно инженерство учените се надяват да подобрят възможностите за разграждане на пластмаса, така че X-32 да може да разгради дори най-устойчивите видове пластмаси, оставяйки след себе си въглероден диоксид, вода и биомаса само за 22 месеца. С бъдещите синтетични генетични редакции екипът се фокусира върху това да направи X-32 по-бърз, по-ефективен и по-ефективен с безвредно въздействие върху околната среда.

Освен контролът на отпадъците, микробът X-32 може да генерира биомаса от биомолекулите, която може да се използва в производството на биогорива и химикали с висока стойност.

X-32 все още е в начален стадий, но учените от Breaking твърдят, че това може да е ключът към отключването на по-чисто, по-зелено бъдеще, една микроскопична хапка наведнъж.

Източник: Plastic Degradation Company, Breaking, Emerges from Stealth with Naturally-Derived Solution to Degrade Multiple Plastics with $10.5M in Seed Funding, Business Wire