Странни същества разпространяват замърсяващи пластмаси в океана (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 август 2017 в 11:51 9265 1

Кредит Rahkendra Ice/AAAS

В световните океани има малки филтърно хранещи се животни, които поглъщат парченца пластмаса и ги отделят във вид на малки перли, които потъват на дъното на океана, разказва NewScientist.

Тези прозрачни, свободноплаващи същества от клас Личинкови (Larvacea), са широко разпространени, включително и в Черно море.

Техният начин на хранене размества огромни количества микропластмаса от горните слоеве на океана надолу към дъното. И това може да е причината проучванията да намират далеч по-малко от очакваното плаваща в океаните пластмаса.

Изследването на екип океанолози от Изследователския институт на аквариума Монтерей Бай в Калифорния е публикувано в Science Advances.

Bathochordaeus stygius

Премахването на пластмасата от повърхностните води може да изглежда на пръв поглед като нещо добро, но не е задължително да е така.

"Това означава, че пластмасата е много по-голям проблем, който не е само на повърхността", коментира Какани Катийа (Kakani Katija), водещ автор на проучването. "Той потенциално може да повлияе на обитателите на различни дълбочини в целия океан".

Това може да повлияе и на нас, допълва колежката й Анела Чой (Anela Choy). Ние използваме за храна много животни, които живеят на дъното, например раците.

Транспортьори на пластмаса

Когато чуем за "голямо тихоокеанско сметище",  обикновено си представяме плаващи острови от боклук, но повечето от пластмасата в океаните се състои от малки парченца, невидими за човешкото око.

За да разберат какво се случва с пластмасата, Катийа и Чой проучват личинковите - филтърно хранещи се животни, които не са безгръначни, а имат фина хорда. Изследователите се фокусират върху гигантските личинкови (Bathochordaeus stygius). Телата на тези, подобни на попови лъжички, създания са дълги само няколко сантиметра, но техните "къщички" от секрета, който отделят може да станат един метър в диаметър.

Къщичките на Bathochordaeus stygius. Мащабна линийка ~ 2 см

Предишни изследвания показват, че тези животни филтрират огромни количества морска вода всяка година. "Те са изключително важни организми за водната среда", коментира Катийа.

Изследователите с помощта на подводни апарати с дистанционно управление докарват малки пластмасови пелети до отделни гигантски личинкови и наблюдават какво се е случва. Наблюденията са направени на дълбочина между 200 и 400 метра.

Някои от пластмасовите пелети остават на слузестите къщички на личинковите, които редовно се изхвърлят. Други се поглъщат и са включени в фекалиите. Както изхвърлените "къщи", така и фекалните пелети потъват на морското дъно, но могат да бъдат изядени от други животни по пътя си надолу.

Фекалните пелети, които съдържат пластмаса, потъват по-бавно и по този начин е по-вероятно да бъдат изядени, разказва Матю Коул (Matthew Cole) от Университета на Ексетър, Великобритания. Неговият екип е показал това в лабораторни експерименти с ракообразни, друг често срещан вид малки морски животни.

"А след това пластмасата може да бъде изядена отново и да предизвика, може би, някакъв ефектвърху друго животно", коментира Коул. Не е ясно как микропластмасите влияят на организмите, които се хранят с тях.

Emil Kasamakov

18.08 2017 в 09:15

"Когато чуем за "голямо тихоокеанско сметище", обикновено си представяме плаващи острови от боклук, но повечето от пластмасата в океаните се състои от малки парченца, невидими за човешкото око."

Ами така ги описвате, затова така си ги представяме - с видими боклуци. Ето последната ви новина отпреди 2 седмици: "... повечето от пластмасите, открити в новата находка, са с размерите на зърно от ориз... Все пак, тя включва и големи парчета като бутилки, капачки, мрежи за риболов и т.н."