Забелязват астероид часове преди да се превърне в огнено кълбо над Европа

Астероидът направи шоу в Европа и показа, че наблюденията на небето са много по-добри през последните години

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 февруари 2023 в 08:10 8642 0

Огненото кълбо в най-яркия му вид от Брайтън, Великобритания. Скрийншот от видеото в Twitter @KadeFlowers

Може би това е един от най-широко наблюдаваните космически обекти, за чието съществуване никой  не е знаел само ден по-рано.

Астероидът, официално обозначен като 2023 CX1 (по време на приближаването си към Земята е носил и временното обозначение Sar2667), е открит в неделя вечерта от обсерватория в Унгария и седем часа по-късно изгаря като ярко огнено кълбо над Ламанша пред потенциална аудитория от милиони хора.

По данни на Европейската космическа агенция това е едва седмият случай, в който метеорит е бил забелязан в космоса, преди да се сблъска с атмосферата. Миниатюрният размер на мини болида - в момента на откриването той е бил с диаметър само един метър - прави постижението още по-впечатляващо. Той е забелязан за пръв път от Криштян Сарнечки от обсерваторията в Пишкетето, който миналата година също направи подобно наблюдение на астероида 2022 EB5, точно преди небесното тяло да намери смъртта си в нашата атмосфера.

Малкият му размер също така на практика гарантира, че астероидът не представлява реална заплаха за никого на земята, тъй като всички, освен най-малките парчета, със сигурност са изгорели много преди да достигнат повърхността.

През седемте часа, които изминават между първоначалното откритие на Сарнечки и сблъсъка, обсерваториите по целия свят се опитват да забележат предстоящия удар и да уточнят траекторията му. Второ наблюдение само 40 минути по-късно потвърждава, че откритието е истинско, а след това още няколко наблюдения определят точно момента и мястото, където ще се удари в горните слоеве на атмосферата: точно над Ламанша в ранните сутрешни часове.

Предвижданията се оказват точни и 2023 CX1 не разочарова, осветявайки небето преди зазоряване над Франция, Белгия, Нидерландия, Великобритания и далечна Германия.

"Вероятно някои фрагменти от метеорита може да са оцелели при преминаването през атмосферата и да са паднали някъде на сушата близо до брега северно от Руан, в Нормандия, Франция", пише в съобщение на Европейската космическа агенция в понеделник.

Става ясно, че навлизаме в нова ера, когато става въпрос за забелязване и проследяване на малки астероиди и други близки преминаващи до Земята обекти, особено когато те са на курс на сблъсък с нашата планета. Последният път, когато астрономите засякоха такъв само няколко часа преди сблъсъка, бе през ноември, този път над Големите езера и дори по-малък от 2023 CX1.

Другите няколко предвидени сблъсъка са наблюдавани през 2019 г., 2018 г., 2014 г. и 2008 г., така че това е сравнително новопридобита способност на човечеството- да могат да забелязват и най-малката приближаваща частица космически посетител.

ЕКА смята, че новите обсерватории за сканиране на небето, като базираната в Южна Африка обсерватория Meerkat и други наблюдатели на близката до Земята среда, са допринесли за увеличаването на броя на откритията.

Освен че осигурява малко повече увереност във възможностите ни за защита на планетата, това е и подобрена система за предупреждение на наблюдателите на нощното небе, които вече не трябва да разчитат на пълната случайност, за да забележат заблудено огнено кълбо в нощното небе.

Различни видове метеори

Метеорите могат да бъдат категоризирани въз основа на техния размер, яркост и близост до Земята. Има метеори, които отскачат от горните слоеве на атмосферата и отново навлизат в космоса, докато някои се разпадат и се разнасят по небето при ярка светлина.

Най-известният от „прелитащите“, 1972 Great Daylight Fireball, е навлязъл в земната атмосфера, преминава през небето на Юта и се движи с15 километра в секунда. Метеорът излиза от атмосферата над Алберта, Канада, свидетели на което са хиляди хора.

Един от видовете метеори са огнените топки, които могат да варират по размер от баскетболна топка до малък автомобил и вероятно са най-често срещаният тип. Някои експерти твърдят, че огнените топки са ярки и по-дълготрайни.

Междувременно болидът е още по-ярък и по-масивен и често експлодира в атмосферата, където звуците могат да се чуят и усетят на земната повърхност. Някои от тях са класифицирани като огнени топки, които произвеждат гръм.

И накрая, суперболидът е по-ярък от болид и създава голяма експлозия, която може да се превърне в природно бедствие и да представлява опасност за хората. През 2013 г. суперболид премина над Челябинск, Русия, като експлозията му може да се сравни с 500 килотона тротил.

Кредит: Pixabay/urikyo33

Какви са различните видове космически скали?

Астероидът представлява голям къс скала, останал от началото на Слънчевата система или образуван от сблъсъци на космически тела. Повечето са разположени между Марс и Юпитер в Главния астероиден пояс.

Кометата е подобна на астероид, покрита е с лед от въглероден диоксид, метан и вода и други съединения. Описва се често като мръсна снежна топка. Орбитите на кометите са силно сплеснати, простиращи се между Слънцето и отвъд орбитата на Нептун, Пояса на Кайпер, дори Облака на Оорт.

Метеори астрономите наричат проблясъка на светлина в атмосферата, когато изгарят космически отломки.

Самият отломък се нарича метеороид. Повечето са толкова малки, че се изпаряват напълно в атмосферата.

Ако някой метеороид стигне до Земята, се нарича метеорит.

Метеорите, метеороидите и метеоритите обикновено произхождат от астероиди и комети. Например, ако Земята преминава през опашката на комета, голяма част от отломките изгарят в атмосферата, образувайки метеорен поток.

Източник: Astronomers Spot Asteroid Hours Before It Turns Into Fireball Over Europe, CNET