Ако гледате баскетболен мач и човек в костюм на горила се разхожда из игрището, сигурни сте, че ще го забележите, нали?
Един експеримент показа, че само около половината от хората биха го направили, а сега се оказва, че ако не забележите нова информация във вашето зрително поле в рамките на около 1,5 секунди, едва ли изобщо ще я видите.
„Причината да страдаме от тази слепота е, че можем да възприемем наведнъж малко зрителна информация. Един от начините да се справим с това е да развием селективно внимание“, обяснява Катрин Ууд (Katherine Wood) от Университета на Илинойс в Урбана-Шампейн.
Ууд и нейният колега Даниел Симънс (Daniel Simons), също от Университета на Илинойс в Урбана-Шампейн, използват серия от експерименти, за да проверят дали увеличаването на продължителността на показването на новата визуална провокация в нечие зрително поле може да премахне ефектите на слепотата на невниманието. Изследователите помолиха участниците да гледат черно-бели фигури, които се движат по прави линии през компютърен екран и отскачат от краищата на екрана под ъгъл 45°.
На участниците е казано да преброят колко пъти обектите от един цвят отскачат от ръба. Докато правят това, фигура с форма на кръст преминава през екрана.
Едната група участници вижда кръста за 5 секунди, а другата - за 1,5 секунди. Малко повече от половината от хората забелязват кръста, ако се показва за 5 секунди, и малко по-малко от половината го забелязва, когато се показва за 1,5 секунди. По-точно, има само 12,7 на сто увеличение на вероятността да забележат обекта, ако се показва за 5 секунди, а не за 1,5 секунди.
„Най-естественото нещо, което трябва да се предположи, е, че колкото по-дълго е на екрана, толкова повече възможности има да го забележите, така че бяхме доста изненадани, когато се оказа, че това не помага много“, коментира Ууд.
Изследователите откриха, че 1,5 секунди е границата, при която повечето хора ще забележат нещо, но може да им трябва още по-малко време.
Ванеса Бийнланд (Vanessa Beanland) от Университета в Отаго, Нова Зеландия, отбелязва, че в реална ситуация неочакваните обекти с течение на времето могат да станат важни или да се превърнат в заплаха, така че все пак може да ги забележим след известно време.
„Може първоначално да не забележим шофьор, който се държи нередно в далечината, но когато се приближим до него, поведението му става по-актуално за нас и представлява по-голяма опасност“, обяснява Бийнланд.
Този вид слепота изглежда нелогична именно защото не забелязваме това, което пропускаме.
„Добре си спомняме всеки път, когато сме забелязали нещо неочаквано или необичайно, но нямаме представа колко пъти сме пропускали горили или клоуни на едно колело, освен ако някой изследовател изрично не ни го посочи“, коментира Бийнланд.
Справка: Royal Society Open Science, DOI: 10.1098/rsos.191333
Източник: If you don’t notice something within 1.5 seconds, you may never see it, NewScientist
По време на видеото човек в костюм на горила се появява в центъра на сцената, удря се в гърдите и изчезва отново. Видяхте ли го? Ако не, не сте сами. Приблизително половината от 192-те участника в първоначалното проучване напълно не успяват да видят костюмираната фигура.