Денисовска ДНК е формирала имунната система на папуасите, показва ново проучване

Ваня Милева Последна промяна на 12 декември 2022 в 00:01 3465 0

Портрет на млада женска денисовка въз основа на скелетен профил, реконструиран по древни карти на метилиране на ДНК. Кредит: Maayan Harel.

Съвременните хора са се смесили с множество видове архаични хоминини. По-специално папуасите дължат до 5 % от генома си на денисовците - сродна група на неандерталците, чиито останки са идентифицирани само в Сибир и Тибет.

Според новото изследване при папуасите денисовската ДНК силно и последователно засяга имунните клетки и свързаните с имунната система процеси, което е от потенциално еволюционно значение.

Известно е, че съвременните хора са се кръстосвали с неандерталци, денисовци и вероятно с други архаични хоминини.

Смята се, че генетично сходни популации неандерталци са допринесли с около 2% за геномите на неафриканците, а интрогресията* на денисовците е по-променлива.

*Под интрогресия се разбира прехвърлянето на генетична информация от един вид на друг в резултат на хибридизация между тях и многократно обратно кръстосване.

В частност, денисовските предци представляват до 5% от геномите на коренните народи на островна Югоизточна Азия и Австралия.

Освен това тези компоненти показват дълбока дивергенция от референтния алтайски геном на денисовците, което предоставя убедителни доказателства за появата на множество денисовски интрогресии във времето и пространството.

За да разберат по-добре значението на този генетичен принос, изследователката от Университета в Мелбърн Ирене Галего Ромеро (Gallego Romero) и колегите ѝ претърсват геномите на 56 папуаси, за да установят дали носят ДНК последователности на денисовци или неандерталци, и след това прогнозират как тези последователности могат да повлияят на функционирането на различни видове клетки.

Въз основа на местоположението на нечовешките последователности авторите установяват, че при папуасите денисовската ДНК - но не и неандерталската ДНК - изглежда силно и последователно влияе върху имунните клетки и функции.

По-нататъшни тестове в клетъчни култури потвърждават, че последователностите на денисовската ДНК успешно регулират близките гени, като повишават или намаляват тяхната експресия по начин, който може да повлияе на начина, по който хората реагират на инфекции.

"Показваме, че не само неандерталската, но и денисовската ДНК е много вероятно да допринася за генната експресия в човешките популации", коментира д-р Давиде Веспасиани (Davide Vespasiani), също от Университета в Мелбърн.

"По-нататъшните потвърждения ще разкрият дали тези ефекти са предимно специфични за определен тип клетки или са последователни за всички клетки".

"Част от денисовската ДНК, която се е запазила в папуасите до днес, играе роля в регулирането на гени, участващи в имунната система", добавя д-р Галего Ромеро.

"Нашето изследване е първото, което хвърля цялостна светлина върху функционалното наследство на денисовската ДНК в геномите на съвременните хора."

Откритията предполагат, че денисовските ДНК последователности са променили имунния отговор при ранните съвременни хора, живеещи в Нова Гвинея и близките острови, като потенциално са им помогнали да се адаптират към местната среда.

"Нашите резултати предполагат, че денисовските алели, сегрегиращи в съвременните човешки популации, вероятно също така участват активно в процесите на генна регулация, особено в тези, които протичат в клетките, свързани с имунната система", посочват изследователите.

"Това съвпада с неотдавнашните резултати от проучване, в което е анализиран геномът на съвременните хора от Тайван, Филипините, Соломоновите острови и Вануату."

"Макар че е необходимо по-нататъшно експериментално потвърждаване на нашите наблюдения, за да се характеризира въздействието на архаичната интрогресия в целия геном, или резултатите говорят за потенциален принос на денисовски варианти към свързаните с имунната система фенотипове сред ранните съвременни хора в региона, което потенциално благоприятства адаптирането към местната среда."

Справка: D.M. Vespasiani et al. 2022. Denisovan introgression has shaped the immune system of present-day Papuans. PLoS Genet 18 (12): e1010470; doi: 10.1371/journal.pgen.1010470