Динозавър с крила на прилеп е открит в Китай. Той е едва вторият по рода си

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 май 2019 в 00:12 6821 0

Кредит: Chung-Tat Cheung

Ако се отправите на разходка из Китай преди 160 милиона години, може би ще се натъкнете на изключително необичаен хищник - малък динозавър, носещ се от дърво на дърво на крилете на прилеп.

Амбоптериксът (Ambopterix) е едва вторият такъв динозавър, открит някога.

Преди две години един земеделец от село Убайдин (Wubaiding) открива красиво запазена вкаменелост - толкова добре запазена, че не му е трябвало никакъв опит, за да разбере, че е намерил нещо специално. Селянинът се обръща с покана към Мин Уан от Китайската академия на науките, за да му покаже фосила. Уан знае, че единствените открити в тази област вкаменелости са чифт саламандри, така че не се надява на нещо изключително. Въпреки това предприема пътуването и се оказва, че си е заслужавало.

Уан веднага разбира, че фосилът е особен - отлично запазен, но се открояват и други неща. Неговото тяло с големина на врабче има къса опашка и подобие на пера. Бе със сигурност динозавър, но странен. Истинската изненада обаче идва, когато поглежда към лявата ръка, забелязвайки тънка кост, която се спуска от китката, но не се свива като пръст. Бе крило.

„...извиках, а сърцето ми се разтуптя - споделя той.

"Най-вълнуващото нещо за мен е, че това показва как някои динозаври са развили много различни структури, за да оцелеят", разказва водещият автор Мин Уанг ,

Това не е първият открит такъв динозавър. През 2015 г. Yi qi или И Ци, което означава „странно крило”  на мандарин, развълнува целия палеонтологичен свят, превръщайки се в първия известен динозавър, който има мембранно крило. ("Батманът на динозаврите е открит от китайски учени")

И Ци

Фактът, че съществуват такива динозаври, не е изненадващ. Еволюцията рядко е линеен процес и в противоречие с общоприетото схващане, тя не намира най-доброто биологично решение - тя намира само това, което работи, и често го прави чрез процес на опити и грешки. Това показва, че еволюционно динозаврите експериментират с различни типове крила. Например Амбоптериксът  е по-скоро като летяща катерица, отколкото птица, планираща из гората.

A new Jurassic scansoriopterygid and the loss of membranous wings in theropod dinosaurs, Min Wang et al., Nature 2019

С такива крила не може да се лети, като се  размахват, както го правят птиците. За разлика от птиците, планиращите с кожести мембрани (най-вече прилепите и птерозаврите) имат силни мускули, които контролират крилата и ги предпазват от въздушните течения. Този динозавър обаче няма такива мускули.

Както И Ци, така и Амбоптериксът са част от група динозаври, наречена Scansoriopterygidae, доста неясна група от малки динозаври, принадлежащи към една и съща по-голяма група заедно с велосирапторите и птиците. Трудно е да се разбере точно как са изглеждали, тъй като вкаменените му ръце са сгънати, така че наистина не знаем колко големи са били напълно разперени.

Това е още една впечатляваща вкаменелост, намерена в Китай, абсолютният Ел Дорадо на съвременната палеонтология.

Справка: A new Jurassic scansoriopterygid and the loss of membranous wings in theropod dinosaurs, Min Wang et al., Nature 2019.

Източник: ZMEScience