Как Тайван успя да избегне епидемията от коронавирус

Важни уроци как да се справим с епидемията

Ваня Милева Последна промяна на 09 март 2020 в 00:00 43192 0

Кредит Wikimedia Commons

Те бяха подготвени и действаха бързо и прозрачно.

Тайван е на 130 км от континентален Китай. Това е силно урбанизирана държава от 24 милиона души с изключително висока гъстота на населението. Това е и едно от първите места, където се прояви новата коронавирусна зараза. Като се имат предвид тези обстоятелства, се очакваше Тайван да има най-голям брой случаи извън Китай. И все пак Тайван успешно избегна да се превърне в неконтролирано огнище и има само 44 потвърдени случая.

Изводите от опита на Тайван, представени в статия в научното списание JAMA, са поучителни за другите страни - както за тази епидемия, така и за бъдещите.

Ранна подготовка

През април 2003 г. Министерството на здравеопазването на Тайван съобщи за седем случая на тежкия остър респираторен синдром (SARS), заразил здравните работници в голяма общинска болница в Тайпе. До края на епидемията Тайван регистрира 483 инфекции, като смъртността е 12%.

Тайванското правителство анализира внимателно тези събития и научи урока си. По-малко от година след епидемията от SARS е създаден Национален здравен команден център (NHCC). NHCC трябва да служи като кризисен център, координиращ и съветващ органите на регионално и централно ниво, така че в случай на ново огнище да не се губят време и ресурси.

Това бе особено полезно, тъй като епидемията от COVID-19 започна да се разраства точно около китайската Лунна Нова година - по време на която се очаква милиони китайци и тайванци да пътуват за празниците.

NHCC бързо оцени и разбра заплахата и започна да предприема действия за предотвратяване на мащабна епидемия. Те създават предупреждения за пътуващите и за цялото население, инструктират здравните работници и изпращат необходимите ресурси за ограничение на огнището.

Още в ранните етапи на епидемията бе определена безплатна гореща телефонна линия, където хората могат да се обаждат и да задават въпроси за болестта или да съобщават за симптоми. Тъй като безплатната линия достигна върха на своя капацитет, по-големите градове са инструктирани да разработят свои собствени такива линии.

Правителството се зае с въпроса за стигматизацията на болестта и грижата за засегнатите, като осигурява храна, чести проверки на здравето и стимули за хората да останат под карантина. Задействат се няколко програми, които да подпомогнат училищата, предприятията и отпуски на работниците.

Но може би най-важното е, че Тайван разработи реалистичен и практичен план.

Използване на здравното осигуряване и Big Data

Тайван е наясно, че технологиите са ключов съюзник в борбата с епидемията. Така бе използвана националната база данни за здравно осигуряване, за да създадат интелигентна система, която да предупреждава гражданите и да следи ситуацията.

Базата данни бе интегрирана с митническата информация, за да генерира набор от Big Data (Големи данни. Това са структурирани и неструктурирани данни с огромни обеми и значително разнообразие, ефективно обработвани от хоризонтално мащабируеми софтуерни инструменти). 

Тези данни генерират в реално време сигнали за опасност въз основа на моделите на пътуване на хората. Използва се сканиране с QR код и онлайн отчитане на историята на пътуванията и документираните симптоми, за да се класифицират инфекциозните рискове за пътниците. След това тайванските власти действат въз основа на тези данни и вземат някои доста драконовски мерки за безопасност.

Хората с най-нисък риск получават бързо разрешение за пътуване, но хората с по-висок риск вероятно ще бъдат поставени под карантина у дома им, независимо дали им харесва или не.

Принудителната карантина всъщност е нещо, което повечето държави могат да направят в случай на епидемия (както се случи с хората на борда на круизния кораб Diamond Princess). Но Тайван решава да действа бързо и да предприеме превантивни мерки.

Освен това те активно търсят пациенти с тежки респираторни симптоми въз основа на данните в националната здравноосигурителна система - нещо, което всички развити страни могат да направят сравнително лесно.

Технологичният подход бе доста лесен, въпреки че включваше сложни елементи като системата за генериране на сигнали за опасаност в реално време. Но като цяло това е система, която повечето страни биха могли да внедрят.

Редовни, точни актуализации

Веднага след появата на епидемията, министърът на здравеопазването и благосъстоянието на Тайван започна ежедневно да провежда брифинги за пресата, както и NHCC. Освен това вицепрезидентът на Тайван (изтъкнат епидемиолог) дава редовни съобщения за обществениостта, свободно достъпни в интернет.

Съобщенията са лаконични и по същество само „фактически“: кога и къде трябва да се използват маски, колко важно е да се мият ръцете и защо ресурсите трябва да се запазват (износът на медицински маски бе забранен от ранните етапи на разпространението на коронавируса, за да се избегне недостига им). Това е всичко, което бе изнесено в хода на епидемията, но отново Тайван започва рано, тъй като разпозна важността на тези съобщения. Политиците не са се опитвали да омаловажават рисковете или да ги използват като политически ефект. По принцип съобщенията са конкретни и прости.

Комуникационната стратегия е ясна и се изпълнява и на жестомимичен език. За гражданите на Тайван планът за действие бе ясен и прост от самото начало.

Тайван: Подготовка, активност и яснота

Неотдавнашната гледна точка, публикувана в JAMA, подсочва Тайван като пример за това как правителствата трябва да реагират при епидемия. Водещ автор е К. Джейсън Уан (C. Jason Wang), директор на Центъра за политика, последици и превенция в Университета в Станфорд, и един от изследователите, работили върху реформирането на националната система за здравно осигуряване в Тайван. Той споменава, че решенията трябва да са „подходящи за културните особености“, намеквайки за промените, които може да се наложи да се приложат в различни области.

Основният извод обаче е ясен: ранните своевременни действия са от решаващо значение, както и ефективната и проста комуникация. Наличието на специализирана, добре обучена работна група също помага.

„В условията на криза правителствата често вземат трудни решения при несигурност и ограничено време. Тези решения трябва да бъдат както съобразени с културните особености, така и отговорни към населението".

„Благодарение ранното разпознаване на кризата, ежедневните брифинги пред обществеността и простия обмен на здравна информация правителството успя да успокои обществото като предоставя навременна, точна и прозрачна информация относно развиващата се епидемия. Тайван е пример за това как едно общество може бързо да реагира на криза и да защити интересите на своите граждани“.

Справка: 'Response to COVID-19 in Taiwan: Big Data Analytics, New Technology, and Proactive Testing', by Wang et al. JAMA.

ИзточникHow Taiwan managed to avoid a coronavirus outbreak, ZMEScience

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !