Изследване на учените от лондонския Кингс Колидж показало, че геномът на хората със супер интелект се различава от този на "обикновените хора".
Подробности са публикувани в списани Molecular Psychiatry.
Въпросът защо някои хора блестят с интелект, а други - не, отдавна вълнува човечеството. Дали умът се наследява, както често се случва или правилното възпитание, образование, добро социално положение и други социални фактори имат решаващо влияние върху интелигентността?
Генетиците от Кингс Колидж ясно смятат, че причината е в малки, но много съществени генетични разлики. Те анализирали генетичната база на 1400 човека с IQ над 170 (средното IQ е 100) на американския университет Дюк, събрана в рамките на програмата "Идентификация на талантите" ("Talent Identification").
ДНК-то на тези суперинтелигенти се сравнява с ДНК на контролна група, състояща се от три хиляди човека със средна интелигентност.
Учените изследвани SNPs - единични нуклеотидни полиморфизми - разлики в ДНК на един нуклеотид. SNPs до голяма степен определят наследените различия в трите милиарда нуклеотидни двойки, които съставят човешкото ДНК.
Установено било обаче, че редки алели има по-малко в гените на интелектуалците. Този факт показва, че редките функционални алели са по-често вредни, отколкото от полза за хората. Алелите са един от структурните варианти на гените, които определят развитието на определен признак.
Професор Робърт Пломин (Robert Plomin), един от участниците в проучването, формулира основният извод: "Нашето изследване показва, че няма специални гени за гении. Но за да притежавате супер-висок интелект е необходимо ДНК-то ви да има много положителни алели и много малко редки функционални алели, които имат негативен ефект. Редките отрицателни алели сами по себе си нямат ефект, но в комбинация тяхното влияние е много голямо."
Изследователите признават, че несъмнено и други фактори могат да повлияят на интелигентността. Но според тях основното е генетичния компонент. Хората с наследена висока интелигентност са по-склонни да четат умни книги като деца, те се справят по-добре в училище и е по-вероятно да отидат в университет. С други думи, те са умни не само по природа, а и защото работят с главата си.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10.08 2015 в 20:27
10.08 2015 в 20:09
Отделно, че повечето примери са измислени за успокоение на мързеливите ученици :) А историята, че Айнщайн бил слаб ученик е плод на непознаване на тогавашната система за оценяване, която била на обратно :)
10.08 2015 в 19:49
Последни коментари