Лечение със стволови клетки може да е надеждата за борба с косопада

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 02 август 2019 в 00:17 3465 0

Кредит Brett Sayles from Pexels

Въпреки големия научен и търговски интерес, спирането на косопада и възстановяването на косата не са напълно възможни, поне досега.

В нова поредица изследвания, нова компания от САЩ разработва начин за клониране на космените фоликули, използвайки стволови клетки, получени от собствените клетки на пациента.

Използва се 3D принтер, който създава форма от материал, подобен на желе, който съдържа космените фоликули, от които израстват космите. В бъдещето тази процедура може да даде основата за истинско регенеративно лечение на косопада, но за момента е изследвана само върху мишки.

Пазарът за възстановяване на коса е огромен в някои държави, защото много хора са засегнати от проблема. Според Американската асоциация по косопад две трети от мъжете започват да губят косата си след 35 годишна възраст, а след 50 - 85% имат загуба на коса. Въпреки, че този проблем е считан основно за засягащ мъжете, според някои данни 40% от хората, изгубващи косата си, са жени.

В момента най-разпространеният метод е хирургична трансплантация на космени фоликули, Процедурата, която е изключително скъпа, се състои в прехвърляне на фоликули от един скалп на друг. Проблемът е, че хората имат ограничено количество космени фоликули. Понякога е възможно да се трансплантират косми от гърба или мишниците, но резултатът може да не е естетически добър.

Човешка коса, растяща на гърба на мишка. Кредит: Sanford Burnham Prebys

Новата компания Stemson Therapeutics, развива иновативна терапия за клониране на космени фоликули от стволови клетки и имплантирането им до неактивни фоликули на пациента. Стволовите клетки са получени от собствените клетки на пациента, например от кожни или кръвни клетки. Употребата на собствени клетки на пациента намалява значително риска имунната система да ги отхвърли.

Резултатите на компанията са представени наскоро на годишната среща на Международното дружество за изследване на стволовите клетки, където учените показват снимки на снопове коса, растящи от гърба на мишка. Може да не изглежда внушително, но това е доказателство за потенциала на тази техника в регенеративната медицина.

Учените се сблъскват и с някои проблеми по време на работата. Тъй като стволовите клетки след време спират да произвеждат коса, изследователите ги отглеждат заедно като клъстер, за да продължат да си разменят сигнали, вместо да се разпръснат. Формата на фоликулите също е изключително важна, за да може клонираните косми да растат нагоре, а не навътре или настрани през кожата. Затова, съвместно с учени от Университета Калъмбия, изследователите разработват 3D принтирана матрица, която задържа фоликулите и кожните папили заедно.

Проблемът с плешивостта е сериозен, както за мъжете, така и за жените и може да доведе до психологически последствия като ниско самочувствие. Новата техника може да даде надежда за приложение в бъдещето, но изследването е все още на много ранен етап и ще отнеме години, докато стане приложимо при хората.

Източник: ZMEscience - Stem cell treatment could cure baldness