Обикновеният дезинфектант може да доведе до появата на супербактерии

Ваня Милева Последна промяна на 17 ноември 2021 в 10:29 6913 0

Кредит: Pixabay/CC0 Public Domain

Често си мислим, че дезинфектантите са наши съюзници в борбата срещу болестите, чувство, което може би никога не е било по-силно, отколкото по време на пандемията от COVID-19. Но сега революционно проучване на Университета Макуори установи, че често използваният дезинфектант може да бъде двоен агент, блокиращ действието на антибиотиците и дори стимулиращ антибиотичната резистентност.

Антибиотичната резистентност на микробите е огромно, непрекъснато нарастващо предизвикателство за глобалното здравеопазване и сред най-опасните нарушители е група от резистентни бактерии, известни като ESKAPE патогени.

Тези често срещани бактерии – Enterococcus faecium, Staphylococcus aureus, Klebsiella pneumoniae, Acinetobacter baumannii, Pseudomonas aeruginosa и видове Enterobacter – са достатъчно безвредни в естествените си местообитания на червата, почвата или водата. Но ако пациент, който вече е критично болен или с отслабен имунитет, влезе в контакт с такива бактерии, това може да доведе до животозастрашаващо заболяване, включително пневмония, сепсис и инфекции на рани.

Една от последните линии на защита срещу ESKAPE патогените са аминогликозидните антибиотици, но сега те също са под заплаха от приятелски огън.

Екип, ръководен от д-р Франческа Шорт (Francesca Short) и професор Иън Полсен (Ian Paulsen) от катедрата по молекулярни науки на Университета Макуори, тества ефектите на дезинфектанта бензалкониев хлорид (BAC - benzalkonium chloride) върху аминогликозидите и ESKAPE патогените.

„BAC е биоциден дезинфектант, ценен като нетоксичен и в резултат на това се използва широко в здравеопазването, безопасността на храните и селското стопанство, както и в обикновени домакински продукти като антибактериални кърпички, дезинфектанти за рани, капки за очи и ушни капки“,обяснява д-р. Шорт.

„Биоцидите не са регулирани в Австралия [в България тази регулация става по eврорейски регламент] и няма много информация за това какво правят с бактериите, върху които се използват."

„Нашето проучване установи, че BAC може не само да попречи на аминогликозидните антибиотици да работят, но и да стимулира еволюцията на резистентни бактерии, което е изключително тревожно, като се има предвид колко широко се използват BAC."

Мутанти на поход

Това проучване е първото, в което изследователите систематично изследват взаимодействието между BAC и аминогликозидите.

Екипът установява, че дори когато се прилагат в малки дози, препаратите с BAC могат да блокират аминогликозидите да си вършат работата, тъй като предотвратява навлизането на антибиотиците в бактериалната клетка.

„Това също така драстично увеличава честотата, с която се появяват нови, потенциално устойчиви мутанти.

„Нашите резултати предполагат, че трябва да се вземат мерки за предотвратяване на излагането на бактериите на по-ниски нива на BAC – нива, които не са достатъчно високи, за да убият бактериите, но може да са достатъчно високи, за да позволят да се появят мутации или да помогнат на бактериите постепенно да свикнат с ефектите на антибиотиците.

„Докато дезинфектантите като антибактериалните кърпички обикновено съдържат високи нива на BAC, които са достатъчни да убият бактериите, с които влизат в контакт първоначално, те все още представляват риск, тъй като това съединение има дълъг живот, което означава, че остава в околната среда много време преди да се разпадне.

„Нашите резултати също така предполагат, че ефективността на аминогликозидите може да бъде намалена от ниските нива на BAC, приемани по едно и също време, например, ако някой използва антибактериални капки за очи, докато приема курс на антибиотици.

Д-р Шорт каза, че по-нататъшните изследвания ще ни помогнат да използваме тези продукти за най-добър ефект, като същевременно намаляват риска да създадат по-устойчиви бактерии .

„Има много различни фактори, които определят кои дезинфектанти са най-добри за болниците и очевидно не можем просто да спрем дезинфекцията на повърхности в здравните заведения“, коментира д-р Шорт.

Като потребители обаче не трябва да избираме антибактериални продукти, без да се замисляме, само защото смятаме, че дават по-добра защита на нашите семейства.

„Ако почиствате вкъщи, като цяло няма нужда да използвате нещо с надпис „антибактериално““.

„Обикновените сапуни и почистващи продукти ще премахнат почти всички микроби. Въпреки че е добра идея да използвате продукт на базата на белина върху тоалетната си, просто не се нуждаете от болничен дезинфектант за мивката в банята или кърпа, която оставя антибактериален остатъци по вашите кухненските мебели.

„Когато става дума за продукти за лична хигиена като капки за очи, в бъдеще би било за предпочитане да се премине към продукти за еднократна употреба, предварително стерилизирани, вместо да се използват химически консерванти, тъй като BAC не само намалява ефективността на антибиотиците, но може също да причини дразнене и дори увреждане на очите при продължителна употреба."

Справка: Francesca L Short et al, Benzalkonium chloride antagonises aminoglycoside antibiotics and promotes evolution of resistance, EBioMedicine (2021). DOI: 10.1016/j.ebiom.2021.103653