Приложението за генетичен тест на хомосексуалността е не само подвеждащо, но и опасно

Ваня Милева Последна промяна на 27 ноември 2019 в 00:00 4822 0

Скрийншот от приложението How Gay Are You. Кредит: GenePlaza

Появата на приложение, озаглавено "How gay are you?" ("Доколко сте гей?"), което прогнозира сексуалната ориентация на потребителя въз основа на данните от неговия геном, предизвика буря от възмущение както от учените, така и от обществеността миналия месец.

Група учени от Университета в Сидни в статия в изданието The Conversation твърдят, че подобни приложения не са просто заблуждаващи, но и опасни, защото разпространяват опасни предразсъдъци.

Приложението, наречено от някои „отвратително“ и „най-лошата идея“, вече е изтеглено от продажба, но то е само едно от многото налични в онлайн магазина за приложения GenePlaza. Определяйки себе си като "пазар за генетични доклади", този сайт предлага широк спектър от генетични тестове, които обещават да разкрият неприложими истини за вашия сън, здраве, неврози, предци и дори вашия интелект.

Тези „генетични приложения“ се основават на пръв поглед на научни изследвания, които са установили връзки между конкретни генетични варианти и определени черти. Но тестовете не са пряко свързани с учените или техните проучвания, а интерпретацията и изготвянето на прогнозите за потребителя се извършват единствено от разработчиците на приложението.

Имат ли научна основа тези приложения

"How gay are you?" използва данни от една научна статия, публикувана по-рано тази година в престижното списание Science, която показва, че сексуалната ориентация има значим генетичен компонент. Според изследването 8-25 процента от еднополовите сексуални поведения могат да се обяснят от няколко конкретни страници на дългата книга, която представлява човешкия геном.

Работата е там, че сексуалната ориентация на човека не се определя просто от един или два специфични гени, посочат авторите на генетичното проучване и подчертават, че генетиката не може да се използва за прогнозиране на сексуалността. Сексуалното поведение е продукт на сложни генетични взаимодействия и фактори на индивидуалното развитие и на въздействието на околната среда. Едно просто картографиране на човешкия геном по никакъв начин не може да покаже "доколко сте гей".

Бенджамин Нийл (Benjamin Neale), автор на статията, от която са получени генетичните данни, изпраща писмо до GenePlaza с молба да свали приложението. Петицията за премахване на теста е привлякла около 1700 подписа. "How gay are you?" сега в GenePlaza е под името „122 нюанса сиво“, вече не е достъпен за закупуване и не поема отговорност, заявявайки, че не предсказва еднополовото привличане и не е свързан с авторите на научното проучване.

Генетично обяснение и сексуалност

Тези тестове не са просто безполезни, но и потенциално опасни. Информацията за генетичната основа на човешките черти може да има дълбоки ефекти върху начина, по който разбираме себе си и другите.

За сексуалната ориентация въздействието на генетичната информация изглежда смесено. Едно проучване съобщава, че изучаването на биологична основа за хомосексуалността увеличава антигей нагласите, докато друго установява обратното.

Въпреки че много хора, които се идентифицират като хомосексуални, подкрепят генетично детерминираната гледна точка, сред сексуалните малцинства този възглед е нож с две остриета. Гей мъжете, които възприемат сексуалността си като биологична, са по-уверени в своята сексуална идентичност, но също така смятат себе си за по-различни от хетеросексуалните и от своя страна изпитват повече стигматизация.

Самоизпълняващо се пророчество

Вярата, че генетиката е определяща за някои други черти вече е ясно, че има отрицателен ефект. Свеждането на разликите до чисто генетични засилва вярата в предразсъдъците и спомага за разпространението на фалшиви убеждения.

Жените, на които са дадени биологични обяснения за различията между половете, са по-склонни да имат негативни стереотипи. В едно проучване жените, информирани, че имат генетично по-ниски математически способности от мъжете, се представят сравнително слабо на тест по математика в сравнение с неинформираните.

Това предполага, че дори да няма генетична основа за някакво поведение или способност, генетичното обяснение може да се превърне в самоизпълняващо се пророчество. Сайтът GenePlaza предлага приложение и за математическите способности, което обещава да ви каже къде се подреждате сред останалата част от човечеството.

Не е изненадващо, че GenePlaza предлага и приложението My Weight ("Моето тегло"). Но идеята, че затлъстяването има генетична основа, кара хората да намалят значението на упражненията и здравословната диета. В едно проучване участниците са осведомени, че има връзка между гените и затлъстяването и те се оказа, че изяждат повече храна от тези, които не са получили генетично обяснение.

Учените бяха най-притеснени от приложението Depression на GenePlaza, което използва данни от едно австралийско проучване от 2018 г., за да определи генетичния риск от депресия на потребителя (въпреки че има уточнение, че резултатите от него не са „диагноза, прогноза или предразположение“) ,

Социалните психолози показаха, че когато на хората им се каже, че имат предразположение към депресия, те са по-малко уверени в способността си да се справят и не забравят по-депресивните епизоди в близкото си минало. За хората с депресивни симптоми, присъдата на приложението Depression може да бъде фактор за изостряне на болестта.

Вярата в генетична основа на психичните заболявания засяга не само нашето възприятие, но и отношението ни към другите. Когато се смята, че е генетично базирано, хората са по-негативни към хората с психично заболяване и по-често ги възприемат като опасни.

Тези приложения се продават като безобидно забавление. Но е опасно да се твърди, че генетиката може да предскаже всеки аспект на нечия идентичност, способности, психично здраве или сексуална ориентация. Неразбирането на генетичната информация може да има тежки последици.

***

Авторите са Кейт Линч (Kate Lynch), докторант, Университета на Сидни; Илън Дар-Нимрод (Ilan Dar-Nimrod), старши преподавател, Университета в Сидни и Джеймс Морандини (James Morandini), докторант, Университет в Сидни University of Sydney.

Тази статия е първоначално публикувана от The Conversation под лиценз Creative Commons. Прочетете оригиналната статия.