Индия направи това, в което Русия катастрофира - кацна на Луната (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 23 август 2023 в 15:40 9606 0

Кредит ISRO

Мисията на индийската космическа агенция влезе в историята като първата, която каца на южния полюс на Луната.

Индия е едва четвъртата страна, която е извършила меко кацане на единствения естествен спътник на Земята след САЩ, бившия СССР и Китай.

Апаратът Чандраян-3 направи успешно кацане в 15:34 часа българско време днес точно по план.

Мисията Чандраян-3 е триумфът на хиляди учени, които са работили през десетилетията, за да доведат Индия до мястото, където е сега, превръщайки я в световна космическа сила.

Последните няколко мига преди успеха:

Гледайте последните няколко мига преди Chandrayaan-3 да кацне на Луната.

Администраторът на НАСА поздравява ISRO

Администраторът на НАСА Бил Нелсън поздрави ISRO за успеха му с Чандраян-3 в публикация в X, бивш Twitter.

Мисията Чандраян-3

След 40-дневно пътуване, започващо от космическия център Сатиш Дхаван в Шрихарикота, мисията Чандраян-3 на Индийската организация за космически изследвания (ISRO) достигна Луната. Спускаемият модул Викрам извърши меко кацане на Луната 15:34 българско време на 23 август.

Мисията Чандраян-3 е продължение на мисията Чандраян-2 от 2019 г., когато спускаемият апарат Викрам се разби в лунната повърхност. Основната цел на мисията е проста - демонстриране на способността на космическата агенция да извърши меко кацане на Луната. Индийската космическа агенция изпраща на Луната и роботизиран луноход.

Стартът на мисията на Чандраян-3. Кредит: ISRO

Индия се присъедини към малък и ексклузивен клуб от страни, които са успели да кацнат меко на Луната. Досега клубът има трима членове - САЩ, Съветския съюз и Китай. Русия направи първия си опит да кацне на Луната от 1976 г. (когато беше част от Съветския съюз) с мисията Луна-25.

Луна-25, както Руската космическа агенция обяви в неделя, се е разбила в лунната повърхност.

Интересното е, че Луна-25 е имала за цел да стане първата мисия, която ще кацне на южния полюс на Луната - целта както на Чандраян-2, така и на Чандраян-3.

Сега Индия успя в надпреварата.

Кредит: ISRO

Компоненти на мисията на Чандраян-3. Кредит: ISRO

Защо ISRO иска да изследва лунния южен полюс

Само три държави са успели да направят меко кацане на Луната досега – Съединените щати, бившият Съветски съюз и Китай – и всичките им космически кораби са кацнали близо до екватора на Луната. Има причина за това. Полярните региони на Луната са относително негостоприемни и нямат терен и климат, благоприятни за дългосрочни космически мисии.

Тогава защо ISRO иска да кацне близо до южния полюс?

Много предишни орбитални мисии, включително мисията Chandrayaan-1 през 2008 г., намекнаха, че относително неизследваните полярни региони на Луната представляват интересни възможности. Има шанс там да бъдат намерени доказателства за замръзнал воден лед.

Освен това, тъй като тези региони са изключително студени, всичко, уловено там, би било замръзнало на място, превръщайки областите в нещо като "капсула на времето". Изследването на полярните региони на Луната може да помогне на учените да разберат по-добре ранния живот на Слънчевата система, включително формирането на нашата планета и Луната.

Карта на южния полюс на Луната, създадена от изображения от камерата на борда на Lunar Reconnaissance Orbiter. Кредит: NASA/GSFC/Arizona State University