14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Анакондата Анна зачена и роди... сама (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 май 2019 в 00:0031120
Една от родените чрез партеногенеза анаконди. Кредит: New England Aquarium

Служители в аквариума в Ню Ингланд забелязват нещо твърде интересно в експозицията за Амазонските дъждовни гори миналата зима.

Анакондата Анна, 13,6 кг., 8 години и 3 метра роди малки змийчета. Служителите съобщават на биолога от аквариума, който открива три живи змийчета и дванадесет мъртвородени.

Само по себе си раждането на анаконди не е изненадващо, защото те нямат проблем да се размножават в условията на аквариум. Ако са оставени да се размножават свободно зелените анаконди могат да родят десетки бебета наведнъж и именно затова в този бостънски аквариум те са държани разделени по пол.

Анна не е имала контакт с мъжки змии, но въпреки това е забременяла. Това не се дължи на магия или някакъв свръхестествен феномен, а на начина на възпроизвеждане, наречен партеногенеза. Терминът идва от гръцки език и буквално означава девствено раждане. В случаите на партеногенеза женските организми могат да се оплодят сами без мъжки индивид.

Малките анаконди, родени чрез партеногенеза; Кредит: New England Aquarium

Този метод на размножаване е много по-често срещан при растения и насекоми, но има регистрирани случаи при гущери, акули, птици и змии. През 2014 в зоологическа градина във Великобритания учените документират случай на партеногенеза при зелени анаконди.

"Генетично, това е доста уязвим процес", разказва говорителят на аквариума Тони ЛаКас (Tony LaCass). "Това е една уникална и изумителна репродуктивна стратегия, но поколението е много по-уязвимо от това, получено със сексуално възпроизводство."

Партеногенезата не се дължи задължително на пленничеството. Процесът е наблюдаван и в дивата природа при видове, при които женската не среща мъжки много дълго време, допълва ЛаКас. Това е и логичното обяснение за бременността на Анна.

Но преди аквариумът да го съобщи официално, е било нужно биолозите да направят проучвания, което е причината новината да бъде оповестена едва наскоро. Змиите от зоната на Анна са изследвани, за да се потвърди полът им. Екипът отхвърля варианта за "забавена имплантация на ембриона", тъй като животът на Анна е много добре документиран. Тя е родена в сертифицирана организация за влечуги и занесена в аквариума още много млада, без да е имала никога контакт с мъжки змии.

Затова ветеринарите в аквариума провеждат ДНК тест и след няколко седмици резултатите потвърждават това, което всички предполагат - цялата ДНК на поколението съвпада с тази на Анна. Това означава, че двете живи бебета змии, третата загива 48 часа след раждането си, са пълни генетични копия на майка си.

"Има различни видове партеногенеза, при много от тях поколението не е пълно ДНК копие на майка си", поясняват от аквариума. "Въпреки това, лимитираното генетично секвениране, проведено за тези две малки змии потвърждава пълно съвпадение на изследваните места."

Екипът на аквариума се грижи за змиите, които още не са изложени за публиката. По-слабата от двете е по-спокойна, докато по-силната е любопитна.

"Развълнувани сме от раждането," споделя ЛаКас "но един от успехите ни е, че доказахме по какъв начин се е случило."

Източник: The Washington Post