Как е циркулирала сярата в древните океани на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 21 ноември 2023 в 00:00 2444 0

Бедните на сулфати води на Горното езеро могат да дадат представа за биохимията на ранния океан на Земята.

Кредит Justin Meissen (CC BY-SA 2.0 DEED)

В търсене на това как животът и нашата планета са еволюирали с течение на времето изследователите се фокусират върху един специален елемент: сярата.

Сярата е от решаващо значение за живота, но начинът, по който е пренасяна в околната среда, особено в древните океани, все още е загадка.

Наскоро проведено проучване на геохимикът Александра Филипс (Alexandra Phillips) и нейния екип, публикувано в Limnology and Oceanography, хвърля светлина върху нов цикъл на сярата, открит в Горното езеро - най-голямото от петте Големи езера в Северна Америка.

Горното езеро е уникално, защото е бедно на хранителни вещества, което го прави подобно на океаните, съществували преди 3 милиарда години.

Това сходство дава на учените рядката възможност да изследват как е протичал цикълът на сярата в онези древни времена.

Оказва се, че в Горното езеро има много по-малко сулфат (често срещана форма на сяра в околната среда) в сравнение със съвременните океани, което наподобява древните океани преди фотосинтезиращите цианобактерии да увеличат нивата на кислород на Земята.

В дълбините на океаните и езерата, където има малко кислород, някои микроби превръщат сулфата в сероводород (H2S). Този процес е древен, като има доказателства, че се извършва от над 3 милиарда години.

Въпреки това, преди цианобактериите да увеличат кислорода в атмосферата, което е станало преди около 2,7-2,4 милиарда години, е било непонятно откъде микробите получават сулфат.

Изследванията на Филипс се фокусират върху органичната сяра - сяра, свързана с въглеродни съединения, като сулфолипиди и серни аминокиселини. В съвременните океани органичната сяра е много по-малко разпространена от сулфата, но в среди с ниско съдържание на сулфат, като Горното езеро или древните океани, органичната сяра става много по-значима.

Екипът провежда теренна работа в Горното езеро, като взема проби от вода и седименти от различни места, включително богати на кислород и бедни на кислород области. Те използват усъвършенствани генетични техники, за да идентифицират микробите, които намаляват сулфатите.

Изненадващо, тези микроби предпочитат сулфолипидите пред серните аминокиселини.

Това откритие е важно, защото показва, че органичната сяра е била не само основен участник в древните серни цикли, но и значителен енергиен източник за микробния живот.

Какво се случва с водородния сулфид, произвеждан от тези микроби? В съвременните океани той може да образува минерали като пирит или да реагира с органични молекули.

В Горното езеро обаче екипът открива много сероводород, който реагира с органични вещества. Това означава, че органичната сяра е едновременно гориво за серния цикъл и крайна дестинация за сероводорода.

Това откритие на нов серен цикъл в Горното езеро е важно откритие. То означава, че учените, изучаващи водните системи, трябва да разглеждат органичната сяра като централен елемент както в бедни на хранителни вещества, така и в богати на такива среди. Това изследване може да промени начина, по който се разглежда цикълът на сярата в морските и сладководните седименти.

Чрез изучаване на ролята на сярата в химията на ранната Земя учените се надяват да получат представа за това как ранните форми на живот са използвали сярата в своя метаболизъм.

Тези изследвания са повече от просто изследване на сярата, те са свързани с разбирането на градивните елементи на живота на нашата планета и сложните процеси, които са оформили химичната и биологичната история на Земята.

Справка: Organic sulfur from source to sink in low-sulfate Lake Superior