Наистина ли са изчезнали динозаврите? Защо някои хора не мислят така? (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 17 октомври 2023 в 00:00 4168 0

Кредит Pixabay

Изчезнали ли са динозаврите?

Динозаврите са изчезнали от миниони години. Въпреки това, някои все още са сигурни, че не са изчезнали и все още присъстват под формата на птици и може би имат основателни причини да вярват в това.

Изчезнали ли са динозаврите?

Птиците са единствените живи останки от ерата на динозаврите. Повечето от нас знаят от основното училище, че фатален астероид преди около 66 милиона години е унищожил динозаврите през периода Креда. Освен това знаем, че птиците са както потомци на динозаври, така и самите динозаври. Това е странно, защото се предполагаше, че всички динозаври са били изпечени от астероида Чиксулуб.

Знаем тези два факта:

1) птиците съществуват днес и

2) динозаврите, които не са различни от птиците, са изчезнали. И има разлика между динозаврите, които не са птици и птиците.

Според Райли Блек (Riley Black), автор на "Последните дни на динозаврите" (The Last Days of the Dinosaurs).

По-точно е птиците да се разглеждат като отделна подгрупа динозаври. В света на динозаврите няколко адаптации тласкат някои групи към дълги вратове и растителни диети, докато други - към набити, ниски до земята тела и бронирана кожа. Други пък се сдобиват с пера и в крайна сметка се научават да летят.

Пера, топлокръвен метаболизъм, снасяне на яйца, въздушни торбички и родителска грижа са само някои черти, възникнали при ранните динозаври и предадени на птиците.

Възможно е птиците да са достигнали своя разцвет по времето на динозаврите и все още да страдат от последиците от космическия удар. Птиците са били значително по-разнообразни преди катастрофата с изчезването, като някои семейства птици са имали зъби и са били по-близки до характеристиките на ранните динозаври.

Писателят Касиди Уорд (Cassidy Ward) заключава, че динозаврите не са били наистина изчезнали в крайна сметка. Поне не всички. Малкото динозаври, успели да преживеят трудностите, са малка група, и сега те ни събуждат сутрин с чуруликането си.

Птиците ли са оцелелите динозаври?

Динозаврите тероподи са били група месоядни динозаври, от които са произлезли птиците. Въпреки че птиците са се развили от малки тероподи, а не от гигантски като тиранозаврите, те въпреки това принадлежат към същата група като динозавъра Tyrannosaurus rex.

Най-ранните фосилизирани останки от птици датират от преди 150 милиона години, когато Европа е била архипелаг от острови в плитки топли тропически морета. Тези изчезнали птици са имали много общи черти с малките пернати динозаври и донякъде са приличали на тях. В устата им все още е имало остри зъби. Птиците обаче губят зъбите си с течение на времето и развиват клюнове.

Първата известна от вкаменелостите птица със зъби, наречена археоптерикс, е живяла през юрския период. Този вид е един от класическите примери за преходен вид, който носи характеристики както от динозаврите, така и от птиците. Тя се превърна във фокусна точка за еволюцията на птиците, след като бе бързо идентифицирана като най-ранната птица.

Много дълго време не бе ясно откъде идват птиците, какъв е техният произход. Понастоящем е твърдо установено, че птиците са просто продължение на родословното дърво на динозаврите.

Еволюция на динозаврите и птиците. Кредит: twitter/Steve Stewart-Williams

Ерата на динозаврите, продължила повече от 140 милиона години, приключва внезапно, когато голям астероид се сблъсква със Земята и огромни вулканични изригвания променят драстично екосистемите. Повечето динозаври са измрели. Сега има само птици.

Птиците претърпяват различни промени през следващите 66 милиона години, което им позволява да издържат в различни местообитания. В момента има 11 000 различни вида птици.

Но защо птиците са оцелели, предвид силната им прилика с древните динозаври? Комбинацията от техния малък размер, способността да ядат голямо разнообразие от храни и способността да летят вероятно е причината.

Но ако се запитате кои са най-близките им роднини на птиците сред съвременните влечуги, се оказва, че птиците са най-близко свързани с крокодилите. Крокодилите са останaли непроменени десетки милиони години, но птиците са се променили и са се адаптирали съм различни среди - от полюсите до екватора, от ледените полета на Антактида и пустините, до джунглите на Амазония, където живеят над 1300 вида.

Източник: Are Dinosaurs Really Extinct? Why Some People Don't Think So?
Caleb White, Science Тimes