Археолози изследват мъниста от кости, намерени в Денисовата пещера

Ваня Милева Последна промяна на 11 януари 2024 в 00:00 3419 0

Орнаментирани костни мъниста от Денисовата пещера.

Кредит Михаил Шунков и др. / Археология, этнография и антропология Евразии, 2023

Орнаментирани костни мъниста от Денисовата пещера.

28 костни мъниста, открити през 1984-2019 г. в централната зала на Денисовата пещера са изследвани от новосибирски археолози, които са установили, че суровините за производството на повечето предмети са кости на птици, а също така са определили как са ги направили древните хора преди около 40 хиляди години.

Както се съобщават археолозите, вероятно жителите на Алтай от ерата на горния палеолит са използвали мънистата като елементи на огърлици, гривни или декорации на дрехи.

Денисовата пещера се намира в района на Алтай и тя е един от най-известните палеолитни паметници в Северна Евразия, чиито систематични изследвания се провеждат от 80-те години на миналия век. На първо място, пещерата е известна със своите фрагментарни останки с древна ДНК на архаични хора, третият вид след Хомо сапиенс и неандерталците, денисовците, получили името си от тази пещера. Изследователите са открили тук и кости и зъби на неандерталци и останки на момиче, родено в резултат на смесването на представители на тези две древни човешки популации.

Местоположение на Денисовата пещера и нейния външен вид. Кредит: Михаил Шунков и др./Археология, этнография и антропология Евразии, 2023

Освен това Денисовата пещера е богата на различни видове артефакти. Освен огромен брой каменни инструменти от различни периоди, археолозите откриха в нея богата колекция от предмети от кости, слонова кост на мамут, животински зъби и други материали. Например преди няколко години в пещерата е изкопана висулка от зъб на елен, направена в епохата на горния палеолит, от която палеогенетиците успяват да изолират човешка ДНК.

Сред украшенията в Денисовата пещера видно място заемат костните мъниста, на чието изследване е посветена нова работа на Михаил Шунков и неговите колеги от Института по археология и етнография на Сибирския клон на Руската академия на науките. Тези артефакти са с цилиндрична форма, чиято дължина обикновено не надвишава четири сантиметра. Древните хора обикновено избират за направата на украшенията си фрагменти от дълги животински кости.

Учените анализират 28 костни мъниста, открити в централната зала на Денисовата пещера през 1984–2019 г. по време на работа в слоеве, натрупани преди около 40–38 хиляди години, тоест в ранния горен палеолит. По-голямата част от предметите (27) са готови продукти, 19 от които древните хора са украсили с врязани рисунки. Сред готовите декорации 16 артефакта са оцелели до днес в тяхната цялост, като дължината им варира от 4.6 до 36.5 милиметра.

Неорнаментирани костни мъниста от Денисова пещера. Кредит: Михаил Шунков и др./Археология, этнография и антропология Евразии, 2023

Палеозоолозите са установили, че повечето от мънистата са направени от кости на птици: тетрев, глухар, дрозд или жака. По-рядко като суровина са използвани останки от бозайници: сърна, червен вълк, мармот или заек. Изследователите са открили следи от износване по бижутата. Освен това те отбелязват, че в пещерата до тези артефакти не са се натъкнали на отпадъци от изработването им. Това позволява да се предположи, че вероятно древните хора са донесли мънистата в Денисовата пещера отвън в завършен вид или са направени в райони, които все още не са разкопани.

Естеството на износване на бижутата показва, че очевидно са се търкали в кожата на човек или неговото облекло. Освен това вътре в мънистата има следи, които показват, че са били носени на конец или тънка каишка. Според учените артефактите вероятно са фрагменти от огърлици, гривни или части от декорации на дрехи.

Тези находки са сходни с мънистата, открити в европейски археологични обекти като Ориньяк, които са близки по възраст до артефактите от Денисовата пещера, но се намират на разстояние хиляди километри от нея.

Справка: Early Upper Paleolithic Tubular Beads from the Main Chamber of Denisova Cave; M.V. Shunkov, A.Y. Fedorchenko, and M.B. Kozlikin; Археология, этнография и антропология Евразии, 2023; doi:10.17746/1563-0102.2023.51.4.003-014