Какво е улеснило секса между неандерталци и денисовци?

Ваня Милева Последна промяна на 18 август 2023 в 00:01 6745 0

Вляво: неандерталец, вдясно: денисовка. Реконструкция.

Кредит Wikimedia Commons

Вляво: неандерталец, вдясно: денисовка. Реконструкция.

Промените в орбитата на Земята около Слънцето преди стотици хиляди години са позволили на неандерталците и денисовците да се срещнат и харесат един друг, разкриват нови изследвания.

Според авторите на проучването тези промени в нашата космическа траектория са причинили големи климатични промени на земята, позволявайки на нашите древни роднини да разширят местообитанията си и да се срещнат.

Известно е, че в далечното минало различните човешки видове са се разбирали помежду си.

Последиците от тези древни връзки могат да се видят в съвременните човешки геноми, като неандерталските гени съставляват около 2% от ДНК на неафриканските популации, докато хората от Югоизточна Азия и Океания споделят до 5% от генома си с денисовците.

И не само нашият вид се е изкушавал от чара на другите хоминини. В известната пещера Денисова в Сибир изследователите бяха открили 90 000-годишната дъщеря на баща денисовец и майка неандерталка.

За да определят кога, къде и как тези два изчезнали човешки вида може да са се срещнали, авторите на изследването са разгледали възрастта и местоположението на 22 денисовски останки и 773 неандерталски. Комбинирайки ги с генетични данни и суперкомпютърни симулации на древния климат, изследователите успяват да начертаят моделите на разпространение на двете родствени на човека линии във времето.

"В сравнение с неандерталците, денисовците са присъствали в горещ и влажен климат, което сочи към сравнително по-широко нишово пространство", пишат авторите. "Докато неандерталците са обитавали предимно умерените гори, денисовците са присъствали както в тайгата (иглолистните бореални гори), така и в тундрата."

"Това означава, че техните избрани местообитания са разделени географски, като неандерталците обикновено предпочитат югозападна Евразия, а денисовците – североизточната", обяснява авторът на изследването д-р Дзяоан Жуан (Jiaoyang Ruan) в изявление.

Въпреки това, по време на топлите междуледникови периоди, когато орбитата на Земята около Слънцето е била по-елиптична и температурите са се повишили, промените в нивата на въглероден диоксид довеждат до драстични промени в растителната покривка в Северното полукълбо. Това води до разширяване на изток на умерените гори, създавайки коридори за разпространение на неандерталците в територията на денисовците.

"Сякаш ледниково-междуледникови промени в климата са създали сцената за уникална и дълготрайна човешка любовна история, чиито генетични следи са видими и днес", разказва Жуан. Пресъздавайки тази древна романтика, изследователите идентифицират "контактни горещи точки в Централна Евразия, Кавказ и планинските вериги Тяншан и Чанбай".

"Например денисовците и неандерталците показват висока вероятност за контакт в сибирския Алтай, най-вече по време на междуледникови периоди", пишат авторите на изследването. Това съвпада добре с генетичните данни, които показват поне шест отделни епизода на кръстосване между двата вида.

Как е бил населен светът по времето, когато Homo sapiens мигрира от Африка и се разпространява в останалата част на света. Неандерталците са живели на запад, а денисовците - на изток на евразийския континент. При разпространението на Homo sapiens по целия континент е настъпило кръстосване, което е оставило следи, останали в нашата ДНК. Кредит: The Nobel Committee for Physiology or Medicine. Illustrator: Mattias Karlén

От тях изследователите са успели да проследят пет до централен-южен Сибир по време на междуледниковия период, обхващащ преди 130 000 до 80 000 години. Шестият, казват те, вероятно се е случил малко по-рано от този в Източна Европа.

Като цяло, авторите на изследването разказват, че техните открития подчертават как "ледниково-междуледниковите промени в климата вероятно са изиграли важна роля, стимулирайки генния поток между архаичните хора".

Справка: Jiaoyang Ruan et al. ,Climate shifts orchestrated hominin interbreeding events across Eurasia.Science 381,699-704(2023).DOI:10.1126/science.add4459