Ето как е изглеждал най-древния човек, откриван някога в Египет. На 30 000 години

Ваня Милева Последна промяна на 06 април 2023 в 00:01 9496 0

Кредит Cicero Moraes/ Arc-Team Brazil, Sinop-MT

Дигитално изображение, което е лицевото приближение на черепа от Назлет Катер 2, египтянин от преди 30 000 години.

Съчетавайки науката с изкуство, екип изследователи генерира удивителни 3D изображения на най-древния човек, откриван някога в Египет.

Използвайки фотограметрия, изследователите са създали две лицеви приближения на древен египтянин, който представлява „най-древният човек, откриван някога в Египет“.

Описани като „зашеметяващи“, двете приближения на лицето представят реалистичен образ на човек, живял преди 30 000 години. И се смята, че тези изображения могат да разкрият „нови сведения за човешката еволюция“.

Най-древният Хомо сапиенс в Египет

Тази история започва през 1980 г., когато археолози откриват скелетни останки в Назлет Катер 2, археологически обект в долината на Нил в Египет, близо до пирамидите в Гиза и Сфинкса. Според ново проучване останките са от мъж с африкански произход, на възраст между 17 и 29 години, когато е починал. Висок приблизително 160 сантиметра, този скелет официално е „най-древният пример за останки от Хомо сапиенс, открит в Египет“. И като такива се надяваме, че новите изображения на главата и лицето на древния човек могат да хвърлят светлина върху някои от тайните на еволюцията.

3D картографиране на лица от древния свят

Екип от бразилски изследователи, ръководен от Моасир Елиас Сантос (Moacir Elias Santos), създаде двете приближения на лицето на 30 000-годишния човек, използвайки фотограметрия. Това е науката за извличане на 3D информация от 2D изображения и картографиране на обекти или среди с висока точност и детайлност. В този случай изследователите съчетават десетки дигитални изображения на скелетните останки на мъжа, които са част от колекцията в Египетския музей в Кайро.

Скелетът от Назлет Хатер, горен палеолит. Национален музей на египетската цивилизация, Кайро. Кредит: Richard Mortel(CC BY 2.0)

Сантос обяснява пред Live Science, че повечето кости на мъжа са добре запазени. Липсват обаче някои от ребрата, ръцете и части от дясната пищяла и лявата тибия, както и краката. Но тъй като черепът и лицевите кости на мъжа са запазени, учените разполагат с достъп до основните данни, необходими за изграждането на техните приближения към лицето.

Графика на древни генетични променливи

Известна трудност за екипа създава липсата на част от черепа на мъжа, но екипът успява да отрази противоположната страна на черепа. След това, използвайки сканирания с компютърна томография (CT) на съвременни хора, изследователите извличат точките на данни, около които изграждат своята лицева реконструкция.

С помощта на дигитална фотограметрия изследователите генерират два виртуални 3D модела на лицето на мъжа. Първият рендер е черно-бяло изображение, показващо мъжа в естествено отпуснато състояние, със затворени очи. Изследователите отбелязват, че второто изображение включва „по-артистичен подход“ и показва „млад мъж с рошава тъмна коса и подстригана брада“.

Някои от етапите на фотограметрията на черепа и първоначалната анатомична деформация. Кредит: Moacir Elias Santos & Cicero Moraes (CC BY 4.0 )

Проследяване на физическата еволюция на Homo sapiens

Изследователят Сисеро Мораис (Cícero Moraes) обяснява пред Live Science, че древният череп има „модерна структура“. По време на изследването обаче е отбелязано, че челюстната кост на мъжа „се различава от по-съвременните мандибули“. Моралес посочва, че част от него има "архаични елементи", като челюстта, която е описана в изследването като "много по-здрава" от съвременните мъжки челюсти.

Сантос съобщава, че изследователите се надяват, че техните 3D изображения с висока разделителна способност на 30 000-годишния човек ще допринесат за разбирането на антрополозите и археолозите за човешката еволюция. Отпреди 30 000 години човешката еволюция е претърпяла значителни развития и промени, включително прехода от начин на живот на ловци и събирачи към уседнало земеделие, възхода и падението на градове, цивилизации и империи.

С различни диети и начин на живот през този период от време хората по света непрекъснато се развиват биологично и различно на различни места. Но сега, с тези две изображения на 30 000-годишния човек и нарастваща библиотека от други подобни творения, учените скоро ще могат да идентифицират и начертаят генетичните промени във физическите характеристики, причинени от адаптации към нови среди.

Източник: Digital Scientists Resurrect A 30,000-Year-Old Egyptian Man, Аncient Оrigins