Контрол на светлинното замърсяване: Как малък японски град поддържа тъмното си небе

Ваня Милева Последна промяна на 05 януари 2024 в 00:00 3784 0

В резултат на усилията на местните хора, град Бисей е сертифициран като

Кредит DarkSky International

В резултат на усилията на местните хора, град Бисей е сертифициран като "DarkSky Community" от DarkSky International и така този град става първото сертифицирано населено място с тъмно небе, а не само в Япония, но и в цяла Азия. Името Бисей се превежда като "град на красиви звезди". Има легенда, че три падащи звезди са паднали в града преди много време и на всяко от тези места са били построени светилища за поклонение на звездите

Светлинното замърсяване е нарастващо глобално предизвикателство. То пречи видим звездите в небето и затруднява астрономите да наблюдават небесни събития.

Ефекти от светлинното замърсяване

Светлинното замърсяване засяга не само нощното небе, то може да засегне и човешкото здраве и безопасност. Освен това светлинното замърсяване уврежда и други форми на живот, нарушавайки циркадните ритми (цикличното поведение през денонощието) на птиците и други животни.

През последните десетилетия към организации като Международния астрономически съюз, Американския съюз и DarkSky International работят върху решения срещу светлинното замърсяване. Увеличаването на употребата на светодиоди за осветление създава същите проблеми, свързани с осветлението с нажежаема жичка. Експертите продължават да работят върху препоръки за разумно използване на такива форми на осветление за смекчаване на проблемите със светлинното замърсяване.

Защита на тъмните небеса

Град Бисей, разположен в югозападната част на префектура Окаяма, Япония, има дълга история и много постижения в предотвратяването на светлинното замърсяване, включително приемането на първата наредба на Япония за предотвратяване на светлинното замърсяване през 1989 г.

Този полуселски район е място на няколко астрономически наблюдателни поста, включително астрономическата обсерватория Бисей. Това съоръжение има 40-инчов (101 сантиметра) телескоп и други устройства и е отворено за обществото за наблюдения през цялата година.

Тъй като градът е определен като място с тъмно небе, местните са твърдо решени да запазят гледката си към звездите. През 1989 г. градът приема наредби за светлинното замърсяване, което го прави първото местно правителство в страната, което приема такъв закон.

Градът и обсерваторията си сътрудничат с Panasonic, за да създадат добри условия за запазване на тъмното небе. Като част от тази програма цялото обществено осветление в града се подменя със светодиоди с температура 3000 K или по-ниска.

Panasonic разработва улично осветление, за да отговаря на строгите стандарти с цветна температура под 3000K и абсолютно нулево изтичане на светлина нагоре. Кредит: Panasonic

Въпреки че местните жители си сътрудничат с програмите за поддържане на тъмното си небе, те също трябва да се борят със светлинното замърсяване от други градове в района. Някои много ярки светодиоди с по-висока температура все още се използват в съседни градове, където населението достига половин милион или повече. Тяхната светлина продължава да създава проблеми на Бисей.

Японските астрономи Рьосюке Ито (Ryosuke Itoh) и Сьото Маено (Syota Maeno) работят съвместно, за да разберат как гледката в обсерваторията в Бисей се влияе от наредбите за светлинно замърсяване в град Бисей. Всички флуоресцентни лампи в града са заменени с LED лампи, надявайки се, че това ще намали яркостта на небето в близкия регион. Въпреки това, светлинното замърсяване от тези и по-далечните светлини все още се разсейват от атмосферата, което води до осезаемо сияние на небето.

Ито и Маено използват специално оборудван инструмент за измерване на небето, за да получат фотометрична стойност за яркостта на небето. Те използват спектри на небето за периода между 2006 и 2023 г., за да видят дали данните са повлияни от промените в осветлението. Изследователите установяват, че самият град Бисей има наблюдавана яркост на небето по скалата на Бортъл от клас 4, съответстваща на преходна зона селско/крайградско. Това означава, че преминаването към светодиоди с по-ниска цветова температура вместо лампите с нажежаема жичка намалява светлинното замърсяване в града.

В резултат на тези усилия Бисей е сертифициран като "DarkSky Community" от DarkSky International и така този град става първото сертифицирано населено място с тъмно небе, а не само в Япония, но и в цяла Азия.

Името Бисей се превежда като "град на красиви звезди". Има легенда, че три падащи звезди са паднали в града преди много време и на всяко от тези места са били построени светилища за поклонение на звездите.

Light Pollution Management: How a Small Japanese Town Maintains Its Dark Skies, Conelisa N. Hubilla, Science Тimes