Астрономите намериха най-доброто място на Земята за телескоп

Ваня Милева Последна промяна на 31 юли 2020 в 12:29 4664 0

Кредит Wikimedia Commons

Учените определиха куполът Аргус в Източна Антарктида като най-доброто място за телескоп. Проблемът е, че това е едно от най-студените и отдалечени места на Земята: температурата там пада до минус 90 градуса по Целзий, а за да се стигне до него, трябва да се изминат около 1200 километра към вътрешността на континента.

Съчетанието на голяма надморска височина, ниска температура, дълги периоди на непрекъсната тъмнина и изключително стабилна атмосфера правят това място идеално за оптични и инфрачервени телескопи.

Благодарение на тези условия астрономите ще могат да наблюдават обекти с много малки ъглови размери, които практически са незабележими за наблюдателите на Земята.

До този извод стигна група учени от Китай, Австралия и Канада. Подробности за тяхното изследване са публикувани в списание Nature.

"Един телескоп разположен на купола Аргус може да надмине аналогичен в което и да е друго място на планетата и не и няма да отстъпи по качество на картината по-големите телескопи, разположени в средните ширини", заяви астрономът от Университета на Британска Колумбия Пол Хиксън (Paul Hickson), съавтор на проучването. Той отбелязва, че телескопът, разположен на този купол, би създал по-ясни изображения и би могъл да открие по-малки обекти от всяка съществуваща на земята днес техника.

Разположение на Куполa Аргус. Кредит: Wikipedia

Бин Ма (Bin Ma), водещ автор на статията отбеляза, че над Купола Аргус има по-тънък граничен слой на атмосферата, което помага да се намали влиянието на атмосферните турбуленции. Освен това няма светлинно замърсяване на небето над него. В градовете изкуственото осветление често е по-ярко от светлината на звездите. Инсталирането на телескоп в Антарктида може да реши този проблем.

Проучването се проведе в китайската станция Кунлун, която се намира близо до купола. Учените инсталираха на него телескопи и камери миналата година и получиха около 45 хиляди изображения за няколко месеца. След това те оцениха нивото на смущения, което се наблюдава при наблюдение от Земята и на различни височини (до осем метра) и сравниха изображенията с получените с други телескопи.

Станция Кунлун. Kredit: topwar

Понастоящем за най-добрите телескопи се смятат чилийският Atacama Large Millimetre Array (ALMA), Хавайската обсерватория WM Keck и китайският 500-метров сферичен телескоп с апертура (FAST). Те наблюдават космическото пространство в диапазона от 0,6 до 0,8 дъгови секунди, а оборудването, разположено на Купола Аргус, ще има обхват от 0,13 до 0,31 дъгови секунди. Тоест, ще може да се получат пет до седем пъти по-точни снимки. Бин Ма смята, че тази цифра може да се подобри с 10-12%.

Учените се надяват, че техните изследвания ще убедят китайското правителство да одобри проекта и да изгради телескоп в обсерваторията KDUST, за да проучи най-тъмните и най-бледите обекти във Вселената.

Справка: Night-time measurements of astronomical seeing at Dome A in Antarctica