Повече от хилядолетие християните се покланят на грешната Саломе (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 14 юли 2025 в 00:00 166 0

Танцът на Саломе от Андреа Маркизио

Кредит PICRYL - Public Domain

Танцът на Саломе от Андреа Маркизио (фрагмент)

Нови археологически доказателства сочат, че известно християнско място за поклонение може да е царската гробница на сестрата на Ирод Велики, което показва, че вековната религиозна традиция е погрешна.

Преди години мястото е определено като гробница на акушерката на Исус Христос. Но сега не е толкова сигурно.

Скритият царски произход на едно свещено място

Дълбоко в подножието на Юдейските планини, на около 48 км югозападно от Йерусалим, се намира едно от най-загадъчните гробни места в Светите земи. В продължение на повече от хилядолетие пещерата привлича християнски поклонници, които искат да се поклонят пред жена, за която смятат, че е свързана с Исус Христос.

Сензационни нови изследвания обаче показват, че това свято място вероятно е построено за съвсем различен човек: Саломе, могъщата единствена сестра на Ирод Велики, един от най-известните владетели в древността.

Скорошни разкопки, проведени от Израелската агенция за антики (IAA), разкриват архитектурно величие, което далеч надхвърля обикновените семейни гробници от този период. Сложният погребален комплекс, датиращ от 1 век пр.н.е. до 1 век сл.н.е., се отличава с обширен двор от 225 квадратни метра, изискана зидария от каменни блокове и декоративни елементи, които ясно показват царско разточителство.

"Мястото е едно от най-големите и изискани погребални комплекси, откривани някога от епохата на Ирод в Израел", разказва археологът Нир-Шимшон Паран (Nir-Shimshon Paran), който е съавтор на окончателното проучване, публикувано в том от 2025 г. в 'Atiqot.

"Структурата, мащабът и декорацията му ясно сочат към елитни покровители - вероятно царски особи."

План на погребалния комплекс на Саломе. Кредит: I. Azulay 

Монументалната архитектура разкрива елитен произход

Най-забележителното на гробницата е огромният му квадратен двор с размери приблизително 15 на 15 метра - сред най-големите, открити в Израел. Построен в скална вдлъбнатина, достигаща 6 метра дълбочина, дворът е изисквал изваждането на приблизително 1500 кубически метра варовик. Самият мащаб на това начинание предполага изключително богатство и ресурси.

Комплексът включва шест масивни квадратни стълба, поддържащи сводест вестибюл, всеки от които е с размери 1.4 метра ширина и 1.2 метра дебелина. Тези стълбове са били украсени с резбовани основи на колони и вероятно някога са поддържали богато украсен фриз с класически мотиви, включително розетки, акантови листа и нарове – символи, често срещани в погребалните места от периода на Втория Йерусалимски храм.

Наскоро разкопаният преден двор на пещерата Саломе Сложната 2000-годишна семейна гробница от периода на Втория храм, известна като пещерата на Саломе, в гората Лахис в Юдейската низина. Наскоро разкопаният преден двор на пещерата Саломе. Кредит: Emil Aladjem/Israel Antiquities Authority

Входът на самата гробница е бил запечатан от сложна система от кръгли каменни блокировки, допълнена със скрит заключващ механизъм, достъпен само през скрит проход под пода на вестибюла. Тази сложна система за сигурност се среща само в най-елитните погребални места, включително известните царски гробници в Йерусалим.

Сложната 2000-годишна семейна гробница от периода на Втория храм, известна като пещерата на Саломе, в гората Лахис в Юдейската низина. Кредит: Emil Aladjem/Israel Antiquities Authority

От еврейска гробница до християнски храм

Превръщането на това елитно погребение в християнска поклонническа дестинация започва през византийския период (V-IX век сл. н. е.). Стотици маслени лампи, кръстове, гравирани по стените, и надписи на гръцки, сирийски и арабски езици разказват историята на векове религиозна преданост. Два гръцки надписа споменават конкретно "Света Саломе" или "Праведната Саломе", посвещавайки пещерата на жена, представителка на християнската традиция, свързана с раждането на Исус.

Фреска на Рождество Христово с жена на име Саломе (вдясно), къпеща детето Исус.Фреска на Рождество Христово с жена на име Саломе (вдясно), къпеща детето Исус. Кредит: Dark Church, Open Air Museum, Goreme, Cappadocia/ PICRYL - Public Domain

Християнската идентификация изглежда произлиза от откриването на костница с гравирано име "Саломе" в пещерата. Ранните византийски монаси вероятно са интерпретирали това като доказателство, че мястото е принадлежало на жена последователка на Исус, вероятно акушерката, спомената в апокрифното Протоевангелие на Яков.

Това обаче вероятно е случай на погрешно идентифициране на самоличност, което е продължило повече от хилядолетие.

Името Саломе е било изключително разпространено по време на Втория храм, особено сред царското семейство на Ирод.

Стотици маслени лампи са открити на мястотоСтотици маслени лампи са открити на мястото. Кредит: IAA

Истинската Саломе: Могъщата сестра на Ирод

Археологическите доказателства категорично сочат, че първоначалният обитател на гробницата е била Саломе I, сестра на Ирод Велики и една от най-влиятелните жени в древния Близък изток. Родена около 65 г. пр.н.е., Саломе е притежавала значителна политическа власт и обширни територии, включително градове като Ашкелон и земи, простиращи се до Йерихон.

Местоположението на пещерата в историческия регион Идумея (родината на предците на династията на Ирод) предоставя важни контекстуални доказателства. Семейството на Ирод първоначално са били едомци, които са се издигнали на власт под римско покровителство и са поддържали силни връзки с този южен регион през цялото си управление.

"Тя е живяла в Ашкелон и е притежавала земя, простираща се до Йерихон", отбелязва Паран. "Тази пещера се намира точно по пътя между тези региони, а мащабът на погребалния комплекс подсказва, че е принадлежала на някой с изключителен ранг."

В подкрепа на тази теория, археолозите са открили две луксозни римски вили в непосредствена близост - едната само на километър, а другата на около 5 км от гробницата. Тези сгради предполагат, че в района е имало мрежа от богати имения на Ирод през 1 век пр.н.е. и сл.н.е.

Образец на царски на погребални практики

Архитектурните особености на пещерата на Саломе са в строго съответствие с други потвърдени царски гробници от този период. Кръглата каменна блокова система, монументалният двор и сложният вестибюл са характеристики, открити в най-престижните гробници в Йерусалим, включително гробниците на царете и потвърденото гробно място на членовете на семейството на Ирод.

Използването на висококачествена зидария от дялан камък, декоративни фризове и скрити механизми за сигурност свидетелстват за царско покровителство. Подобни елементи са били скъпи и технически прецизни, изискващи квалифицирани майстори и значителни финансови ресурси – лукс, достъпен само за най-висшите ешелони на обществото.

Заключващият механизъм, достъпен само през скрит проход под пода на вестибюла. Тази сложна система за сигурност се среща само в най-елитните погребални места. Кредит: N.S. Paran

Археологически доказателства и исторически контекст

Времето на построяването на гробницата съвпада идеално със смъртта на Саломе I около 10 г. сл. н. е. Историческите летописи показват, че брат ѝ Ирод ѝ е предоставил значителна автономия, завещавайки ѝ няколко града и обширни земеделски земи. Стратегическото ѝ положение между Ашкелон и Йерихон би направило местоположението на пещерата идеален избор за семейна гробница.

Освен това, откриването на близки луксозни резиденции предполага, че този район е служил като административен и жилищен център на Ирод. Богатството, необходимо за изграждането на такива сложни сгради, сочи към царско или близко до царя покровителство, засилвайки връзката със Саломе I.

Археологическите находки от оригиналната фаза на гробницата, макар и ограничени поради по-късната повторна употреба и древни плячкосвания, включват фрагменти от украсени костници, съдове от мек варовик, типични за богати еврейски домакинства, и маслени лампи от периода на Ирод, всички съответстващи на елитни погребални практики от онова време.

фризФрагмент от каменен фриз, украсен с метопи и триглифи, с изобразени стилизирана розетка и акантови листа. Кредит: N.S. Paran

Културната памет и религиозната еволюция

Превръщането на пещерата на Саломе от царска гробница в християнско светилище илюстрира как културната памет може да се развива през вековете. Запазването на името "Саломе" в местната традиция, дори когато първоначалният му контекст е бил забравен, демонстрира устойчивостта на историческата памет в свещените пейзажи.

Това явление не е уникално за това място. По целите Свети земи древните погребални места са били преосмисляни и променяни от последвалите ги религиозни общности, като всеки слой е добавял ново значение, а понякога е замъглявал първоначалните функции.

Текущи изследвания и опазване

Израелската агенция за антики продължава усилията си за опазване на обекта, като работи за запазване както на древните архитектурни елементи, така и на по-късните религиозни допълнения. Пещерата е отворена за кратко за обществеността през 2022 г., но остава затворена, тъй като изследователите разработват мащабни стратегии за опазване.

Бъдещите изследвания могат да помогнат за потвърждаване на връзките с царския произход на обекта чрез допълнителни археологически доказателства. Учените се надяват да проведат по-обширни разкопки в околността, потенциално разкривайки допълнителни артефакти, които биха могли да засилят връзката с династията на Ирод.

Мястото сега служи като част от Пътеката на юдейските царе, маршрут с дължина 96 км, свързващ различни археологически обекти в централен Израел. Образователните програми и интерпретативните материали помагат на посетителите да разберат сложната история на този забележителен погребален комплекс.

Докато изследванията продължават, Пещерата на Саломе е доказателство както за силата на жените от древния елит, така и за трайната човешка нужда да се свързва със свещеното минало, дори когато това минало се оказва различно от това, в което първоначално се е вярвало.

Справка: Paran, Nir-Shimshon and Lifshits, Vladik (2025) "The Cave of Salome: A Second Temple Period Royal Burial Estate in the Judean Shephelah," 'Atiqot: Vol. 117, Article 6. DOI: https://doi.org/10.70967/2948-040X.2254 Available at: https://publications.iaa.org.il/atiqot/vol117/iss1/6 

Източник: Misplaced Devotion: Mistaken Identity Claimed at Cave of Salome, ancient-origins.net

    Най-важното
    Всички новини