
Публичното присъствие на различни религии в една държава звучи демократично и съвременно и макар такъв да е бил животът в Османската империя преди 200 години, тази толерантност към немюсюлманските религии е само привидна, твърди изследване, публикувано в Comparative Studies in Society and History от доцент Масаюки Уено (Masayuki Ueno) от Столичния университет в Осака.
Османската империя съществува от около 1300 г. до 1922 г. и в различни моменти от историята си е управлявала освен днешна Турция и България, Египет, Гърция, Унгария и много други. В резултат на гръцкото въстание от 1821 г. османците, които в продължение на повече от триста години са приемали хора от различни религии и изповедания в своята имперска столица – включително мюсюлмани, православни християни от предимно гръцки произход, християни арменци и евреи – сега смятат това многообразие за проблематично.
Османската империя въвежда няколко промени, за да запази контрола над населението, особено в столицата си Истанбул.
През 1826 г. това предизвика премахването на еничарския корпус, който е бил основната пречка за реформите, и реорганизацията на имперското управление, реорганизация от средата на деветнадесети век на данъчната система, армията, съдебната система и централната и местната администрация.
Въз основа на информация, събрана от османските архиви, тази статия допълнително изследва пренебрегнатото въздействие на гръцкия бунт върху немюсюлманските османски поданици, различни от гърците, и твърди, че бунтът е засилил опасенията за сигурността в Истанбул и е катализирал промени в отношението на държавата към наблюдението на населението и отношението й към немюсюлманите като цяло.
Издават се вътрешни паспорти и се извършва наблюдение не чрез проникване в немюсюлмански общности, включително гръцко население, а чрез даване на правомощия на тези немюсюлмански религиозни власти да наблюдават собствения си народ.
Зад признаването на религиите и представителството на немюсюлмански религиозни власти в управленската система стои подозрението на османците, а не политика на толерантност, заключава професор Уено, специалист по историята на християните арменци в Османската империя.
"Разкриването на тази история помага за изграждането на мост между това, което знаем за Османската империя през два периода, които са били изучавани поотделно, ранния модерен (16-ти до 18-ти век) и модерния (19-ти до началото на 20-ти век), в контекста на поредица от скорошни проучвания, които преразглеждат нашето разбиране за отношението към немюсюлманите в империята", обяснява професор Уено. "Надявам се, че това ще доведе до допълнителни дискусии."
Справка: Masayuki Ueno, Purifying Istanbul: The Greek Revolution, Population Surveillance, and Non-Muslim Religious Authorities in the Early Nineteenth-Century Ottoman Empire, Comparative Studies in Society and History (2025). DOI: 10.1017/S0010417524000343
Източник: Ottoman Empire’s religious ‘tolerance’ another form of control, Osaka Metropolitan University
Още по темата

Земята
Картата на Пири Рейс: Тайните на най-старата запазена подробна карта, показваща американския континент

Животът
Какво можем да научим от неуспешните опити за промяна на поведението на хората?

Човекът
Находки от три империи са открити в потънали кораби в Егейско море

Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
dolivo
Древните араби са използвали психоактивно растение преди 2700 години
dolivo
Китай инсталира прекъсвачи в слънчеви панели, продавани на Запад
dapeev
Учени предлагат край на притеснителната сингулярност на черните дупки
Бешката
Трогателна среща в Москва на командирите на Союз и Аполо 40 години след скачването