Сложните общества раждат моралните богове, а не обратното

Боговете, които се интересуват от човешкия морал, идват векове след възхода на цивилизациите, а не преди това

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 март 2019 в 00:00 6401 0

Кое е първото - всевиждащите богове или сложните общества? Бог Отец и ангел, Wikimedia Commons

Вярата в богове, които следят морала на хората, не е била основа за развитието на древните цивилизации, противно на разпространеното мнение, тя е възникнала векове по-късно след техния възход.

Тази неочаквана истина за ролята на религията в човешката цивилизация установи мащабно проучване, обхващащо 10 000 години история на развитието на обществата и техните вярвания.

Въпросът кога хората започват да вярват в богове - морализатори е от значение за съвременните дебати за това как ще се промени моралът във все по-нерелигиозните общества, подчертава Стивън Лунц (Stephen Luntz) в IFLScience.

Изследването е публикувано онлайн на 20 март в Nature.

„Бог вижда”

Една популярна теория твърди, че следящите за морала на хората богове са необходими за възхода на големите общества. 

Аргументът е, че в малки общества е почти невъзможно да има хора с антисоциално поведение, без да бъдат уловени и наказани - било то чрез колективно насилие, отмъщение или дългосрочно увреждане на репутацията и риск от остракизъм. Но тъй като обществата стават все по-големи и взаимодействията между относителните непознати стават по-обичайни, потенциалните престъпници могат да избегнат откриването си под маската на анонимността. За да бъде възможно сътрудничеството при такива условия, е необходима определена система за наблюдение.

Какво по-хубаво от това да измислиш свръхестествено „всевиждащо око в небето” - бог, който може да вижда вътре в човешките умове и да въздава наказания и награди. Вярата в такъв бог може да накара хората да се замислят два пъти преди да крадат или да измамят в сделки, дори в относително анонимни взаимодействия. Може би това би увеличило доверието в търговците. Ако вярвате, че вярвам в всезнаещото божество, следящо за морала, може да е по-вероятно да правите бизнес с мен, отколкото с някой, чиято религиозност е непозната за вас. Просто носенето на отличителни знаци, като например маркиране на тялото или бижута, които показват вярата в такъв бог, може да са помогнали на амбициозните хора да просперират и да спечелят популярност, тъй като обществото става по-голямо и по-сложно, обясняват авторите на изследването в The Conversation.

Пресяване на историята

Предишните усилия за изследване на връзката между религия и морал дават смесени резултати. И докато свръхестественото наказание изглежда е предшествало издигането на държавите на тихоокеанските островни народи, в Евразия проучванията показват, че първо се е появила социалната сложност, а боговете - морализатори са я последвали. Тези регионални изследвания обаче са ограничени по обхват и използват доста груби мерки както за религията, така и за социалната сложност.

Доскоро бе невъзможно да се направи разграничение между причина и следствие в социалните теории и история, тъй като липсваха стандартизирани количествени данни от цялата световна история.

В статията си, публикувана в Nature, международен изследователски екип използва глобалната база данни Seshat за своята независима оценка на степента на социална сложност на много общества в различни времена.

По-голямата сложност се характеризира с характеристики като нарастващо население, по-големи йерархии, формални правни кодекси и транспортна инфраструктура. Използвани са 51 мерки за социална сложност и 4 критерия за религията, които включват наличието на вярвания в свръхестественото налагане на реципрочност на наградите и наказанията, справедливост и лоялност, както и честотата и стандартизацията на религиозните ритуали.

Екипът, включващ проф. Харви Уайтхаус (Harvey Whitehouse) и доц. Питър Франсоа (Pieter Francois) от Университета в Оксфорд, д-р Патрик Савидж (Patrick Savage) от Университета Кейо, Питър Турчин (Peter Turchin) от Университета на Кънектикът и други,  разглежда какво знаем за религиозните вярвания на 414 общества по света през последните 10 000 години.

В повечето случаи боговете - морализатори се появяват в летописите едва след появата на това, което екипът нарича ​​„мегаобщества“, свързващи в себе си повече от един милион души.

Най-старото позоваване, което можем да намерим за боговете, които възнаграждават доброто поведение между хората и наказват престъпленията, е само 2-3 века преди построяването на Сфинкса и четиристотин години след като Египет става сложно йерархично общество. Снимка: Pexels

Авторите включват в категорията богове - морализатори не само божествата на християнството, исляма и юдаизма, но и будистките понятия за карма. Общото между всички тях е мнението, че ако се държите лошо с ближните си, ще получите наказание в този или следващия живот. Дефиницията за „лошо поведение” често може да включва абсурдни ограничения на сексуалното поведение, но страхът от наказание за кражба или насилие може да спомогне за стабилността на едно общество, което е твърде голямо, за да може всеки да се познава с всеки лично.

Статистическият анализ показа, че вярванията в свръхестествено наказание се проявяват само когато обществата правят прехода от просто към сложно около времето, когато общото население надхвърля около един милион души.

Социалната сложност се увеличава по-бързо преди появата на боговете - морализатори, а не след това. Whitehouse, Francois Savage et al. Nature. 

Като част от изследването е създадена карта на местата, където са се появили големите богове по света. В картата по-долу размерът на кръга показва големината на обществото - по-големите кръгове представят по-големи и по-сложни общества. Числата в кръга показва след колко хиляди години се появяват първите доказателства за вяра в морализиращи богове. Например, император Ашока приема будизма преди 2300 години, след като вече е създал голяма и сложна южноазиатска империя.

Глобалното разпространение и времето на вярванията в богове - морализатори показват, че големите богове се появяват в големите общества. Whitehouse, Francois Savage et al. Nature.

Резултатите са сравнени с докладите за религиозните убеждения в 30 различни региона. В статията се отбелязва:

„Въпреки че обществата във всички 30 региона са убедени, че  успокояването на свръхестествените агенти става чрез извършването на ритуали, в 10 от 30-те региона няма доказателства за вярвания в богове - морализатори преди идването на колониалните сили” , вярата в боговете - морализатори може да възникне на местно ниво, но средно това е 400 години след появата на първата писменост, което гарантира, че такива възгледи щяха да бъдат записани, ако са съществували.

Най-ранният пример е от Египет преди 4 800 години, по време на Втората династия, чието име показва, че обществото е било древно и тогава.

Авторите заключават, че макар вярата в божественото възмездие да е спомогнала за стабилността на обществата, тя не е необходима за тяхното формиране, поставяйки под съмнение твърденията, че от нея се нуждаем и днес.

Източници:

Complex societies precede moralizing gods throughout world history, Harvey Whitehouse et al., Nature 2019

Big gods came after the rise of civilisations, not before, finds study using huge historical database, Harvey Whitehouse, Pieter Francois, Patrick Savage, Peter Turchin, The Conversation

Complex societies gave birth to big gods, not the other way around, Complexity Science Hub Vienna

Belief In Moralizing Gods Came Centuries After Complex Civilizations Evolved, Not Before

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !